چکیده:
هدف از انجام این تحقیق بررسی بیگانگی اجتماعی دبیران دبیرستانهای شهر تبریز بود. روش تحقیق، پیمایش بود. جامعه آماری دبیران زن و مرد دبیرستانهای شهر تبریز درسال تحصیلی 91-1390 به تعداد 13247 بودند. حجم نمونه با استفاده از فرمول کوکران 373 نفر برآوردگردید و نمونه به شیوه طبقهای متناسب با حجم نمونه انتخاب گردید. گردآوری دادهها با استفاده از پرسشنامه استاندارد بیگانگی اجتماعی ملوینسیمن و پرسشنامه محقق ساخته، انجام گرفت. به منظور تجزیه و تحلیل دادهها از روشهایآماری t و r پیرسون استفاده شده است. نتایج نشان داده که بیگانگی اجتماعی برابر 62/46 با انحراف معیار 42/16 به دست آمده که در حد متوسط بوده است. با استفاده ازآزمون t نتایج نشان داد که بیگانگی اجتماعی بر اساس جنست دبیران معنیدار نبود. ولی با وضعیت تاهل معنیدار بود و دبیران مجرد بیگانهتر از دبیران متاهل بودند. همچنین بیگانگی با مدرک تحصیلی و سابقه تدریس دبیران نیز معنیدار بهدست آمد و دبیران با مدرک تحصیلی پایین بیگانهتر از دبیران با تحصیلات پایین بودند و دبیران با سابقه تدریس پایین بیگانگی اجتماعی بالایی داشتند. اما بیگانگی اجتماعی بر اساس وضعیت شغلی معنیدار بهدست نیامده است.
The purpose of this study is to examine the social alienation of high school teachers in Tabriz. Research method is survey and statistical population of male and female high school teachers were 13247 in 1390-91 educational year. The proportional stratified sample was selected and Sample size of 373 was assessed using Cochran's formula.
Data collected using standard questionnaire of social alienation of Mlvynsymn and researcher-made questionnaire. In order to analyze data statistical methods of t and r Pearson are used. Results indicated that social alienation of 62/46 with the SD of 42/16 has been achieved in the medium. The results showed that social alienation based on marital status were significant the single teachers were more alienated. Also the relationship between alienation and academic certificate and teaching precedence was significant. But social alienation based on the job situation was not significant.
خلاصه ماشینی:
"نمودار (1): توزیع پراکندگی میزان بیگانگی اجتماعی در بین دبیران مورد مطالعه توزیع پراکندگی ابعاد میزان بیگانگی اجتماعی در بین دبیران مورد مطالعه جدول (2): توزیع پراکندگی ابعاد میزان بیگانگی اجتماعی در بین دبیران مورد مطالعه متغیر تعداد میانگین انحراف استاندارد ضریب کجی حداقل حداکثر انحراف چارکها چارک اول چارک دوم چارک سوم بیقدرتی 373 64/50 25/20 403/0 10 100 35 50 65 بیهنجاری 373 10/45 67/16 29/0 10 97 35 45 60 انزوای اجتماعی 373 56/46 60/15 446/0 10 100 35 45 55 بیمعنایی 373 55/42 00/20 952/0 10 100 30 35 50 تنفر از خود 373 12/44 85/17 351/0 10 100 30 40 55 بیگانگی اجتماعی 373 62/46 42/16 854/0 10 100 36 45 55 مقایسه میزان بیگانگی اجتماعی براساس جنسیت دبیران مورد مطالعه بر اساس اطلاعات جدول (3) ملاحظه میشودکه متوسط بیگانگی اجتماعی در دبیران مرد برابر 17/17± 10/47 و در دبیران زن برابر 56/15± 08/46 بهدست آمده استکه مقدار t برابر 60/0t= با سطح معنیداری 54/0=P میباشد.
جدول (5): میزان بیگانگی اجتماعی دبیران براساس مدرک تحصیلی آنان تعداد میانگین انحراف استاندارد حداقل حداکثر مقدار F سطح معنیداری دیپلم 1 100 0 100 100 163/4 006/0 فوق دیپلم 9 22/52 66/12 10 70 لیسانس 263 97/45 91/15 10 100 فوق لیسانس 100 29/47 24/17 10 100 کل 373 62/46 42/16 10 100 تفاوت بیگانگی اجتماعی براساس وضعیت شغلی دبیران بر اساس اطلاعات جدول ملاحظه (6) میشود که متوسط بیگانگی اجتماعی در پاسخگویانیکه فقط به دبیری اشتغال داشتند برابر 47/14± 49/45 و در دبیران دو شغله یعنیکسانیکه غیر ازشغل دبیری بهشغل دیگری نیز اشتغال داشتند برابر81/16± 79/46 بهدست آمده است که مطابق آزمون لون تست مقدار 6/0F= با سطح معنیداری 4/0= Pآزمون برابری واریانسها معنیدار بهدست نیامده است."