چکیده:
مفهوم شایسته سالاری در مبانی سازمان و مدیریت، علاوه بر اینکه دربردارنده مشخصه های نمودی انتخاب، انتصاب و نگهداری مدیران است، به طور مشخص شامل فاکتورهای کلیدی وسیعی است که هنوز در استقرار نظام شایسته سالار بر آن اتفاق نظر عمومی حاصل نیست. بر این اساس هر گونه تحلیل پیرامون ریشه ها، چالش ها و موانع آن، مطالعه ای گسترده و فراگیر را می طلبد. در نتیجه پژوهش حاضر با هدف بررسی ابعاد و مولفه های شایسته سالاری مدیران و کارکنان در یکی از موسسات آموزشی کشور، طرح ریزی و انجام شد. روش پژوهش در مطالعه حاضر از نوع توصیفی، اکتشافی و روش جمع آوری داده ها کتابخانه ای- میدانی بود. جامعه آماری پژوهش شامل کلیه اعضای رسمی و غیررسمی یکی از موسسات آموزشی کشور به تعداد 521 نفر بود که نمونه تحقیق با استفاده از جدول مورگان 220 نفر انتخاب شد. پایایی پرسشنامه ها به روش آلفای کرونباخ برای مولفه های ابعاد شایسته سالاری برابر 87/0 محاسبه و تایید گردید. همچنین استاندارد بودن پرسشنامه ها و هنجاریابی آن ها در پژوهش های داخلی، روایی آزمون را تامین نمود. سپس جهت شناسایی ابعاد شایسته سالاری از تحلیل عاملی و روش مولفه های اصلی استفاده شد و از طریق تحلیل اکتشافی، 10 عامل اصلی شناسایی و از طریق تحلیل عاملی تاییدی، این 10 عامل مجددا مورد تایید قرار گرفت. روش های آماری بi کار گرفته شده در این پژوهش از طریق نرم افزار LISREL و SPSS بود. هم چنین نتایج تحلیل عاملی تاییدی نشان داد که تمامی شاخص های برازش مدل تایید می شوند و در بررسی ابعاد شایسته سالاری مشخص شد که بین میانگین برخی ابعاد در مدیران و کارمندان تفاوت معنی داری دیده می شود.
خلاصه ماشینی:
"- (رجوع شود به تصویر صفحه) - نمودار 3: مدل اندازهگیری تایید ابعاد شایستهسالاری در پرسشنامه با استفاده از تحلیل عاملی تاییدی T-Value نتایج حاصل از آزمون فرضیهها بهمنظور پاسخگویی به فرضیههای پژوهش، ابعاد و مولفههای شایستهسالاری را بر اساس 7 گروه مختلف (اعضای هیات رئیسه، رئیس و معاون دانشکدهها، مدیر گروهها، مدیر بخش اداری، مدیر بخش آموزش، هیات علمی و کارمندان) محاسبه شد که برای بررسی این فرضیهها از تحلیل واریانس یکطرفه و آزمون تعقیبی توکی استفاده شد.
جدول 6: تحلیل واریانس یکطرفه برای مقایسه ابعاد و مولفههای شایستهسالاری در دانشگاه (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج تحلیل واریانس یکطرفه در جدول 6 نشان میدهد که بین اعضای دانشگاه در ابعاد و مولفههای وظایف برنامهریزی، سازماندهی، نقشهای ارتباطی، تصمیمگیری و مهارتهای فنی تفاوت معنیداری وجود دارد، زیراF بهدست آمده هر کدام از این مولفهها از F جدول بزرگتر بوده و همچنین سطح معنیداری هر کدام بهترتیب برابر 001/0، 022/0، 000/0، 006/0 و 039/0 بودند.
جدول 7: آزمون تعقیبی توکی برای ابعاد و مولفههای شایستهسالاری (رجوع شود به تصویر صفحه) نتایج آزمون تعقیبی توکی در جدول 7، نشان میدهد که در بعد وظایف برنامهریزی، میانگین اعضای هیات رئیسه این دانشگاه با اعضای هیات علمی و کارمندان دارای تفاوت معنیداری دارد و سطح معنیداری آنها به ترتیب 034/0 و 006/0 است.
Hence, this study is aimed to assess the dimensions and components of meritocracy in managers and employees of the Islamic Azad University of Sanandaj."