چکیده:
با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امروز و با عنایت به اینکه بر اساس مطالعات بهعملآمده، هزینۀ جذب مشتری جدید، بهمراتب بیش از هزینۀ لازم برای حفظ وفاداری مشتری است، بررسی روشهای کسب و حفظ وفاداری مشتری در کسبوکارهای گوناگون، از اولویت خاصی برخوردار است. هدف از انجام این مطالعه، از یک سو تبیین تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد حمایت و وفاداری مشتری در فروشگاه هایپراستار و از سوی دیگر، تبیین روابط علی بین متغیرهای تشکیلدهندۀ تصویر فروشگاه و وفاداری است. برای دستیابی به این هدف، مدل تلخیصشده از بررسی ادبیات موضوع با استفاده از دادههای جمعآوریشده از طریق پرسشنامه و بهکمک مدل معادلات ساختاری و نرمافزار اس.پی.اس.اس. مورد آزمون قرار گرفته است. اجزای تصویر فروشگاه در این پژوهش عبارتند از: کالا، خدمات داخل فروشگاه، فضای فروشگاه و شهرت. نتایج، تأثیر مثبت کالا و شهرت را بر قصد حمایت و درنهایت بر وفاداری مشتری نشان داد، اما بین خدمات داخل فروشگاه و فضای فروشگاه با قصد حمایت ارتباط مثبتی یافت نشد.
خلاصه ماشینی:
"تأثیر تصویر فروشگاه بر قصد حمایت و وفاداری مشتری (مورد مطالعه : فروشگاه هایپراستار) معصومه حسین زاده شهری ١، مریم خسروی با توجه به اهمیت مشتری در دنیای رقابتی امـروز و بـا عنایـت بـه اینکـه بـر اسـاس مطالعات به عمل آمده ، هزینة جذب مشتری جدید، بـه مراتـب بـیش از هزینـة لازم بـرای حفـظ وفاداری مشتری است ، بررسی روش های کسب و حفـظ وفـاداری مشـتری در کسـب وکارهـای گوناگون ، از اولویت خاصی برخوردار است .
طی بررسی های انجام شده در تارنمای پژوهشگاه اطلاعات و مدارک علمی ایران ، تنها پژوهش انجام گرفته در ایـن زمینـه ، پژوهش هادی سبزی در سال ١٣٨٩ با عنوان «بررسی رابطه بین تصویر ذهنی مشتری از فروشگاه و وفـاداری بـه فروشـگاه (مطالعه موردی فروشگاه شهروند)» است که در آن متغیر «قصد حمایت » مورد توجه قرار نگرفته است .
با توجه به مطالعات زیادی که درمورد موضوع وفاداری انجـام شـده اسـت و ایـن مطالعـات ، عوامل گوناگونی را متغیر مستقل در نظر گرفته اند و همچنین ، همان طور که می دانیم «وفاداری » از مهم ترین موضوعات مطرح در بحث ادبیات بازاریابی و مـدیریت سـازمان هاسـت ، بنـابراین در پژوهش پیش رو نیز تلاش شده است به این موضوع پرداخته شود و از بـین متغیرهـای مسـتقل اثرگذار بر آن ، «تصویر فروشگاه » انتخاب شده است ؛ زیرا تصویری کـه مشـتری از فروشـگاه در ذهن خود دارد و مقایسه ای که بین آن با سایر فروشگاه ها انجام می دهد، در وفاداری مشتری بـه فروشگاه تأثیر به سزایی دارد."