چکیده:
با توجه به اهمیت روزافزون خلاقیت در جهان معاصر، مسألهی آموزش خلاقیت در سطح مدارس ابتدایی مورد توجه قرار گرفت و جهت بررسی این مسأله، دو پژوهش انجام پذیرفت. پژوهش نخست به بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر افزایش خلاقیت دانشآموزان پسر دبستانی پرداخت. پس از انجام پیش آزمون با ابزار محقق ساخته در سطح گروه آزمایشی (67 نفر) و گروه کنترل (58 نفر)، آموزش خلاقیت به مدت 12 هفته به گروه آزمایشی ارایه گردید. نتایج به دست آمده از آزمون گروههای آزمایشی و کنترل، با روش اندازهگیریهای مکرر مورد بررسی قرار گرفت. نتایج حاصل نشان دهندهی تفاوت معنادار گروه آزمایشی با گروه کنترل بود. پس از مشخص شدن تأثیر مثبت آموزش خلاقیت بر روی خلاقیت کودکان، پژوهش کیفی و طولی دوم، با هدف دستیابی به الگویی بومی جهت ارایه به اولیای آموزشی در جهت آموزش خلاقیت، طی 4 تابستان متوالی انجام پذیرفت. در این پژوهش 40 نفر از کودکان پیش دبستانی و دبستانی دختر و پسر، شرکت داشتند. نتایج حاصل از این پژوهش کیفی، ضمن تأیید تأثیر مثبت آموزش خلاقیت، در سطح افراد مورد بررسی، در عمل به ارایهی الگویی اولیه جهت چگونگی اعمال روشهای آموزش خلاقیت به دانشآموزان پیش دبستانی و دبستانی رسید. یافتههای اخیر، الگوی مناسبی جهت چگونگی به کارگیری روشهای مختلف آموزش خلاقیت و محتوای لازم در این جهت را در اختیار معلمان و مربیان آموزشی، قرار خواهد داد.
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر دانش آموزان پیش دبستان و دبستانی دکتر مرتضی منطقی چکیده با توجه به اهمیت روزافزون خلاقیت در جهان معاصر، مسأله ی آموزش خلاقیـت در سطح مدارس ابتدایی مورد توجه قرار گرفت و جهت بررسی ایـن مسـأله ، دو پژوهش انجام پذیرفت .
V. 5- Modulative 6- Generative 7- Learning to learn مفهوم خلاقیت طی دهه های گذشته ، به تدریج از زاویه ی محدود شناختی ، به زاویه گسترده تر شخصیت خلاق کشیده شده اسـت (مـایلی ، ١٣٦٨)، و اساسـابرخی از روان شناسـان معتقدنـد کـه خلاقیت و سلامت روانی ، دست در دست هم دارند (شولتس ١٣٦٤،١؛ مزلو١٣٧٤،٢؛آمابلی ٣، ١٣٧٥)، از این رو می توان به مسأله ی خلاقیت ، از منظری غیرشناختی (انگیزشی و شخصیتی ) نیز توجه کرد و نقش مهم آن را در زمینه اخیر،مورد بررسی قرار داد.
بنابراین با توجـه بـه آن چـه از آن یـاد شـد، اهداف پژوهش در مرحله نخست بررسی تأثیر آموزش خلاقیت بر افزایش خلاقیت دانـش آمـوزان و در صورت تأیید این مسأله ، تلاش در جهت دست یابی به یک الگوی بـومی در آمـوزش خلاقیـت در سطح دانش آموزان دبستانی می باشد.
بـه عنوان نمونه سنگ ٨ (٢٠١٠)، گزارش می دهد، برنامه درسی هنرهای تجسمی دانش آموزان ابتـدایی در هنگ کنگ برای خلق آثار هنری توسط کودکان ، از آنان می خواهد تا دانش آمـوزان بـا توجـه بـه مسایل ملموس محیط اطرافشان (مانند کیسه های پلاستیکی مصرف شده ای کـه محـیط زیسـت را آلوده می کنند)، دست به ارایه کارهای هنری خلاق بزنند.
حسینی (١٣٧٨ و ١٣٨٧) و منطقی (١٣٨٠)، از افزایش خلاقیت کودکان در جریـان اسـتفاده ــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1-National education association 2- Meuschke, D.