چکیده:
هدف از این طرح، ارزشیابی ازتحقق اهداف طرح آموزش مبتنی بر رویکردهای تربیتی در دروس علوم تجربی و تعلیمات اجتماعی پایه دوم راهنمایی است. جامعهی مورد مطالعه دانشآموزان پایهی دوم راهنمایی استانهای سیستان و بلوچستان، گلستان و شهر تهران، بودند که از این جامعه، نمونهای به حجم 1500 نفر با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای انتخاب شد. در هر یک از استانهای منتخب 4 شهرستان یا منطقه به تصادف انتخاب و از هر یک از این مناطق و نواحی یاد شده یک مدرسهی پسرانه و یک مدرسهی دخترانه تحت پوشش طرح به عنوان گروههای «مطالعه» انتخاب و از مدارس همجوار مدارس منتخب یک مدرسهی دخترانه و پسرانه به عنوان گروههای «مقایسه» در نظر گرفته شدند. برای جمعآوری دادهها از ابزارهایی از قبیل فرم کوتاه آزمون تعامل مثبت بین معلم و دانشآموزان (ووبلز و لیوی، 1993)، پرسشنامه محقق ساختهی سنجش نگرش دانشآموزان نسبت به تلفیق محتوا با آموزههای دینی، فرم کوتاه پرسشنامه سازگاری اجتماعی (سینها و سینگ، 1993) و فرم کوتاه پرسشنامهی هرمنس (1977)، و همینطور معدل تحصیلی استفاده شد. روایی ابزارها اساسا مبتنی بر شواهد روایی محتواست و پایایی ابزارها با روش آلفای کرونباخ محاسبه شد. دادههای حاصل با استفاده از تحلیل واریانس دو راهه، مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. یافتههای حاصل حاکی از این است که این طرح در ارتقای پیشرفت تحصیلی، سازگاری اجتماعی و انگیزهی یادگیری دانشآموزان نقشی نداشته، در حالی که در ارتقای نگرش دانشآموزان نسبت به تلفیق محتوا با آموزههای دینی و تعامل مثبت دانشآموزان با معلمان موثر بوده است. بر این اساس دفتر آموزش راهنمایی جهت توسعهی طرح لازم است ابتدا به بازنگری در طرح و تعدیل انتظارات بپردازد و سپس جهت توسعهی آن تصمیمگیری نمایند.
خلاصه ماشینی:
سـؤالی کـه اینـک مطرح میشود این است که آیا اهداف طرح آموزش مبتنی بـر رویکـرد تربیتـی در دو درس علـوم تجربی و تعلیمات اجتماعی ١ پایه ی دوم ٢محقق شده است ؟ اهداف ارزشیابی بررسی میزان تحقق اهداف طـرح «آمـوزش مبتنـی بـر رویکـرد تربیتـی» از جملـه ارتقـای پیشرفت تحصیلی، ارتقای نگرش دانش آموزان نسبت به تلفیق محتوا با آمـوزه هـای دینـی، ارتقـای تعامل بین معلم و دانش آموزان ، ارتقای سازگاری اجتماعی وانگیزه ی یادگیری.
پرسش نامه ی محقق ساخته ی سنجش نگرش نسبت به تلفیق محتوای علـوم تجربـی بـا آموزه های دینی جهت آگاهی از تاثیر طرح آموزش مبتنی بر رویکرد تربیتی بر نگرش دانش آموزان نسبت بـه تلفیق محتوای درس علوم تجربی با آموزه های دینی از این پرسش نامه استفاده شـد.
جدول ٤: تحلیل واریانس مقایسه ی نمرات دختران و پسران گروه های مورد مطالعه در متغیرهای پیشرفت تحصیلی، تعامل مثبت معلم و دانش آموزان ، نگرش نسبت به تلفیق محتوا با آموزه های (رجوع شود به تصویر صفحه) تحلیل داده های جدول فوق حاکی از این است که تفاوت بین گروه های مطالعـه و مقایسـه در درس علــوم تجربــی، همــین طــور تفــاوت دختــران و پســران و در نهایــت تعامــل ایــن دو متغیــر یعنی جنسیت و گروه در متغیرهایی از قبیل : پیشـرفت تحصـیلی، سـازگاری اجتمـاعی و انگیـزه ی یادگیری معنـادار نیسـت .
Implicit & self-attributed motives to achieve: Two Separate but interacting needs Journal of personality and social psychology.