چکیده:
از دیرباز نویسندگان و شـاعران جهـان اسـلام بـه دلیـل محتـوای غنـی و ارزشهای متعـالی اخلاقـی قـرآن کـریم ، از آن تـاثیر پذیرفتـه انـد. ایـن اثرپذیری در کار شاعران گاهی مشهود بوده است ؛ ماننـد اقتبـاس و درج؛ گاهی با تصویر و صورخیال همـراه بـوده اسـت ؛ ماننـد تلمـیح و اسـتعاره و رمـز و سـایر شـگردهای تـصویرآفرینی . تاثیرپـذیری شـاعران از قـرآن کریم به دو عامل مهم بستگی داشـته اسـت : اول، میـزان انـس بـا کـلام قدســی و تــدبر در معــانی ژرف و دقــایق قرآنــی ؛ دوم، میــزان اعتقــاد و ایمانشان نسبت به اسلام و کتاب وحی ، و همت در ترویج و تبلیغ معانی و معارف دینی . شگرد بدیعی تلمیح و عناصر داستانی چاه و زندان، عـشق و پیراهن ، بسامد بالایی در شـعر معاصـردارد. حـضرت یوسـف (ع) درشـعر معاصر ایران، نماد پاکی ، محبوب غایـب و حـضرت حجـت (عـج ) اسـت . کمتــر شــاعری بــه حــضرت یوســف (ع) از منظــر حکمــت ، نبــوت و حکومت داری نگریسته است .
خلاصه ماشینی:
مضامین داستان قرآنی حضرت یوسف (ع ) در شعر معاصر نعمت الله ایران زاده استادیار زبان و ادبیات فارسی دانشگاه علامه طباطبایی ، تهران سید احمد ذبیحی استادیار زبان و ادبیات فارسی جهاد دانشگاهی گیلان (تاریخ دریافت : ١٣٨٩/٠٦/٢٠، تاریخ تصویب : ١٣٨٩/١٢/٠٩) چکیده از دیرباز نویسندگان و شـاعران جهـان اسـلام بـه دلیـل محتـوای غنـی و ارزشهای متعـالی اخلاقـی قـرآن کـریم ، از آن تـأثیر پذیرفتـه انـد.
تأثیر قرآن و حدیث بر ادبیات منظوم فارسی در دورة معاصر نیز مشهود است و کسانی همچون ادیب الممالک ، ملک الشعرای بهار، پروین اعتصامی ، شهریار، سهراب سپهری ، طاهره صفارزاده ، احمد عزیزی و قیصر امین پور به آیات و احادیث و قصص قرآنی توجه داشته اند.