چکیده:
عملکرد مدیران آموزشی که بر تحول عواطف و ارزش های دانش آموزان اثرگذار است، می تواند به عنوان مؤلفه ای از برنامه درسی پنهان مورد توجه قرار گیرد. در این تحقیق که با هدف بررسی نقش برنامه ریزی مدیران آموزشی بر تحول نظام ارزشی دانش آموزان انجام شده، نظریه گریوز مبنای مطالعه تحول نظام ارزشی قرار گرفته است. رویکرد این مطالعه، کیفی بوده که از طریق بررسی موردی و با حضوری سه ماهه در محیط دبیرستانی دخترانه در شهر مشهد انجام شده است. جمع آوری داده ها از طریق مشاهده فضای فیزیکی مدرسه و کلاس های درس، تعاملات اجتماعی و بین فردی میان مدیر، معاونین و دانش آموزان، مصاحبه نیمه سازمان یافته با مدیر و معاونین و دانش آموزان، بررسی گزارش های مکتوب از فعالیت های قبلی و مصاحبه روایتی با دانش آموزان مشارکت کننده انجام شده است. برای تضمین اعتبار داده ها، از روش های سه سویه سازی و انسجام ساختاری، بررسی مجدد توسط مشارکت کننده ها، کدگذاری مجدد توسط داور دوم و فنون شبه آماری استفاده شده است. یافته های پژوهش نشان می دهند که عملکرد برنامه ریزی مدیران آموزشی، منجر به تثبیت نظام ارزشی دانش آموزان در سطوح اول تا چهارم نظریه گریوز شده و پرورش مخاطبان برای ورود به سطوحی از نظام ارزشی مبتنی بر معنویت، یکپارچگی، جامعه محوری و تدبیرمحوری عقیم مانده است.
Performance of educational administrators will affect development of emotions and values of students. This could be considered as one factor with regard to hidden curriculum. This research study aimed to examine the role of principals on the value system of students based on the Graves'' model. Using a qualitative approach، this case study was conducted in a girl’s high school in Mashhad، Iran. Data were collected through semi-structured interviews and observation of physical arrangement، social and interpersonal interactions between principal، vice-principals، and students، as well as narratives and student portfolios. Accreditation was carried out using triangulation، re-evaluation، and recoding. Results indicated that involvement of principals in planning would result in substantiating value system of students at levels one to four according to the Graves model whereas participants failed to reach levels of spirituality، congruence، rationality، concern for society