چکیده:
تحقیق حاضر با هدف طراحی و اعتباریابی الگوی مناسب ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته های گروه هنر آموزش های فنی و حرفه ای و به روش پیمایشی انجام گرفته است. برای گردآوری داده های تحقیق از ابزار مصاحبه سازمان یافته استفاده شده است. جامعه آماری تحقیق شامل کلیه معلمان هنر هنرستان های فنی وحرفه ای و کارودانش شهر تهران و متخصصان آموزش هنر در سطح دانشگاه های شهر تهران می شود. برای تحلیل داده های تحقیق از روش تحلیل کیفی استفاده شده است. یافته های تحقیق بر اساس سؤالات پژوهش به شرح زیر می باشند: با توجه به مطالعه ادبیات و پیشینه موجود درباره ارزشیابی پیشرفت تحصیلی رشته های هنر و بررسی وضعیت موجود ارزشیابی پیشرفت تحصیلی این حوزه در جهان و ایران الگوی مزبور شامل مؤلفه های زیر طراحی و پس از اصلاحات مورد نظر پاسخگویان، نهایی شده است: مبانی (فلسفی و علمی)؛ اصول (ارزشیابی همه جوانب وجودی شاگرد، پیوستگی برنامه درسی، تدریس یادگیری و ارزشیابی، فرایندمداری، تنوع روش ها و ابزارهای ارزشیابی، مداومت و عینیت)؛ اهداف (بهبود مداوم فرایند یاددهی و یادگیری، تلاش برای مشخص کردن قابلیت های هنری شاگردان در ابعاد شناختی عاطفی و مهارتی و ایجاد زمینه های لازم برای استفاده از ابزارهای گوناگون در ارزشیابی پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رشته های هنر)؛ رویکردها (عینیت گرا، ذهنیت گرا و ترکیبی) و روش ها (پورت فولیو، ژوژمان، خود- ارزشیابی، آزمون های عملکردی و آزمون های مداد کاغذی). بر اساس ادبیات و پیشینه تحقیق، برای هریک از ابعاد سه گانه فوق، مجموعه ای از نشانگرهای تدوین و پس از اخذ نظرات پاسخگویان و انجام اصلاحات لازم، تعداد 30 نشانگر (12 نشانگر در بعد شناختی، 9 نشانگر در بعد عاطفی و 9 نشانگر در بعد مهارتی) به صورت نهایی ارائه شد
The purpose of this study was development and accreditation of a model for assessment of Arts students at vocational high schools. Structured interviews were used for data collection. Statistical population included all Arts teachers at vocational high schools as well as academics with relevant expertise in Tehran. Data were analyzed using qualitative methods. The first research question focused on a proper model for educational assessment. Review of literature helped develop a model with the following: 1) philosophical basis 2) principles 3) goals 4) approaches and 5) methods. The second to fourth questions addressed the indicators of art potentials of students in cognitive، emotional and skills dimensions. Finally، 30 indicators were suggested on the basis of responses of participants and relevant literature.