چکیده:
امروز در عصری زندگی می کنیم که فضای پیرامون ما سرشار از اطلاعاتی است که به وسیله رسانه های مختلف تولید می شود ودرشرایط اشباع رسانه ای قرارداریم، چنین فضایی نیازمند تعیین و تجویز یک رژیم مصرف رسانه ای است. برای دستیابی به این رژیم مصرفی نیازمند آموزش رسانه ای به تمام مردم به خصوص کودکان و نوجوانان هستم. کودکان امروز ناچارند با مقتضیات جامعه اطلاعاتی زندگی کنند ضروری است که از هم اکنون توانایی ها و قابلیت های لازم برای زندگی و کار درچنین جامعه ای در آنان ایجاد شود.
در این فرآیند نظام آموزش و پرورش از اهمیت خاصی برخوردار است زیرا کودکان و نوجوانان از مهم ترین و در عین حال آسیب پذیرترین اقشار جامعه هستند. آموزش و پرورش با شناخت روح زمانه و نیازهای نشات گرفته از آن می تواند پاسخگوی تقاضای مبتنی بر شرایط جدید باشد و خود را با آن منطبق کند لذا انجام اصلاحات اساسی در آموزش و پرورش بنا به تجربه سایر کشورها به عنوان زیربنای توسعه در کشور ضرورت دارد نظام آموزش و پرورش می تواند با ایجاد و تقویت مهارت های رسانه ای در دانش آموزان آنها را به استفاده موثر و مفید از مهارت های ارتباطی وا دارد. در این پژوهش نظر متخصصان حوزه آموزش و پرورش در خصوص ضرورت آموزش سواد رسانه ای به کودکان و نوجوانان با اهدافی چون ضرورت گنجاندن موضوع سواد رسانه ای درعناوین درسی مدارس، ضرورت تدوین محتوای آموزشی تکنولوژهای ارتباطی، دلایل رشد نیافتن سواد رسانه ای کودکان و نوجوانان ونقش آموزش و پرورش در آموزش سواد رسانه ای کودکان و نوجوانان مورد بررسی قرار گرفت که برای این منظور با انتخاب نمونه هایی از بین متخصصان این حوزه از روش پیمایشی با تکمیل پرسشنامه صورت گرفته است که نتایج بدست آمده از تحقیق بدین شرح است که شناخت متخصصان آموزش و پرورش از رسانه ها و کارکرد آنها موجب درک بهتر آنها ازموضوع سواد رسانه ای خواهد بود.
از دیگر نتایج این تحقیق این است که بین آموزش سواد رسانه ای و نبود آموزش آن در مدارس رابطه معنی داری وجود دارد یعنی نا آشنایی کودکان و نوجوانان با مقوله سواد رسانه ای به این موضوع بر می گردد که هیچ گونه آموزشی در خصوص سواد رسانه ای درنظام آموزش رسمی کشور وجود ندارد به همین دلیل کودکان و نوجوانان ما نمی توانند استفاده درست و درکی از اهداف پیدا و پنهان رسانه ها داشته باشند.
ارتباط بین آموزش سواد رسانه ای و استفاده هدفمند کودکان و نوجوانان از رسانه ها از دیگر نتایج این تحقیق است همچنین در این پژوهش مشخص شد که آموزش سواد رسانه ای نقش بسزایی در توسعه اجتماعی و مشارکت مدنی افراد جامعه خواهد داشت.
We are living, nowadays, in an atmosphere, fully surrounded by the data, generated by various media which can be said we
are in the situation of media fulfilment. Such situation needs a media consuming program. To achieve such program, there is
a need for media related education to all people particularly children and teenagers. Since the children, these days, have to
face to the requirements of the information society, it is necessary for them to acquire the related abilities and skills in order
to deal with such society. At this procedure, the education and training system has essential role because the children and
teenagers fall among the most important, meanwhile, the most vulnerable part of the society. The education and training with
considering the true needs can answer the equipments arisen by the new situations, and also adapt them.
Making main reforms of education and training, according to the other countries’ experience, is considered as a fundamental
improvement in the country. The system of education and training can make the students to effectively and usefully use the
communication skills by creating and enforcing media skills.
This research pays attention to the expert’s opinions, in the scope of education and training, regarding the necessity of media
literacy teaching to the children and teenagers with the aims of offering such courses in schools as their curriculum.
To offer communication technologies education is also another point which is paid attention to, in this regard. The research
also studies the children and teenagers’ failure in their media literacy’s growth and role of education and training in teaching
of media literacy to children and teenagers. In this regard, the research chooses some samples from the experts of this area
and meanwhile uses the survey methodology along with filling in the related application forms. The results prove that those
education and training experts who have a command of media and its applications, can better understand the media literacy.
Another result of this research shows that, there is a meaningfull link between being of the media literacy and not being of
media literacy teaching in schools, so the students naturally will not familiar with it across the country. Consequently, for this
reason the children and teenagers have not a good perception of media, itself, and also its clear and hidden aims.
The connection between teaching of media literacy and purposefully using of it by children and teenagers is among the
results of this research. This research, of course, indicates that the teaching of media literacy plays a main role in social
development and civil participation of the members of the society.