چکیده:
سابقه و هدف: هوش هیجانی به منزله توانایی درونی فرد در درک و هدایت هیجانها به گونه ای است که باعث ایجاد روابط موفقیت آمیز با محیط شود. هدف این مطالعه تعیین همبستگی هوش هیجانی با مهارتهای مقابله ای دانشجویان دانشگاه علوم پزشکی گلستان در سال 1387 می باشد.
مواد و روشها: در این مطالعه توصیفی- همبستگی، 180 نفر از دانشجویان به روش تصادفی انتخاب و با پرسشنامه های هوش هیجانی شیرینگ و مهارتهای مقابله ای (CR-S) بررسی شدند. داده ها با آمار توصیفی و ضریب همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شدند. سطح معنی داری آزمونها 05/0 در نظر گرفته شد.
یافته ها: میانگین سن نمونه ها 08/2 ± 46/21 سال بود و 3/53% آنها مونث بودند. بین هوش هیجانی و خرده مقیاسهای آن (خودانگیزی، خودکنترلی، خودآگاهی، هوشیاری و مهارت اجتماعی) با مقابله موثر متمرکز بر مساله همبستگی مستقیم وجود داشت (05/0P<). بین نمره کل هوش هیجانی و خرده مقیاسهای خودکنترلی، هوشیاری و مهارت اجتماعی، با مقابله موثر متمرکز بر هیجان همبستگی مستقیم وجود داشت (05/0P<). بین نمره کل هوش هیجانی و پنج خرده مقیاس آن با روشهای مقابله بی اثر، همبستگی معکوس وجود داشت (05/0P<).
نتیجه گیری: هوش هیجانی با سبکهای مقابله کارآمد ارتباط دارد و می تواند ارتباط بین فشارهای زندگی و سلامت روانی را تعدیل نموده و افراد را در برابر بروز مشکلات روانشناختی محافظت نماید.
Background and Aim: Emotional intelligence is considered as a person’s innate ability to perceive and manage his own emotions in a manner that results in successful interactions with the environment. The aim of this study was to examine the relationship between emotional intelligence and coping styles in Golestan University of Medical Sciences’ Students in 2008.
Materials and Methods: In this descriptive-analytic study، 180 students of Golestan University of Medical Sciences were randomly selected. Then the students completed Schering emotional intelligence and Coping Styles (CR-S) questionnaire. Data were analyzed using descriptive statistics and Pearson correlation coefficient. The significance level in all tests was considered as 0.05.
Results: The mean age of the cases was 21.46±2.08 and 53.3% of them were female. There were significant statistical differences between emotional intelligence and its subscales (self-motivation، self-control، self-awareness، social awareness and social skills) with problem-oriented coping skills (P<0.05). Emotional intelligence total score along with self-control، social awareness and social skills subscale had significant correlation with effective emotion-oriented coping skills (P<0.05). There was a significant reverse correlation between emotional intelligence total score and its five subscales with ineffective coping skills.
Conclusion: There is a relationship between emotional intelligence and effective coping styles. Emotional intelligence can be a link between life stress and psychological adjustment to protect individuals against psychological problems.