چکیده:
سابقه و هدف: یکی از مهمترین عوامل تسریع کننده روند بهبودی بیمار، رضایت او از فرآیند درمان است. پژوهش حاضر با هدف تعیین همبستگی رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان، با هوش هیجانی روانپزشک انجام شده است.
مواد و روشها: تعداد 88 بیمار و 48 روانپزشک که از بیمارستانهای دولتی به گونه نمونه برداری چند مرحله ای انتخاب شده بودند به پرسشنامه هوش هیجانی بار-اون و پرسشنامه رضایتمندی بیمار از فرآیند درمان پاسخ دادند. داده ها به وسیله نرم افزار SPSS 16 و آمارتوصیفی، آزمون t و همبستگی پیرسون تجزیه و تحلیل شد. 05/0< P به عنوان سطح معنی داری اختلافها در نظر گرفته شد.
یافته ها: بین رضایتمندی بیمار و هوش هیجانی پزشک همبستگی مثبت (16/0 =r) دیده شد که به لحاظ آماری معنی دار نبود. بین هوش هیجانی پزشک و کیفیت برقراری ارتباط، جنبه های مالی و زمان سپری شده با بیمار همبستگی مثبت و معنی دار دیده شد (41/0=r، 01/0< P).
نتیجه گیری: برای افزایش رضایتمندی بیماران لازم است آموزش مهارتهای ارتباطی و ارائه خدمات پزشکی مورد توجه قرار گیرد
Background and Aim: One of the most important accelerating factors in recovery process is patient satisfaction. The aim of this study was to evaluate the correlation between patient satisfaction of treatment process with psychiatrists' emotional intelligence.
Materials and Methods: Eighty-eight patients and forty-eight psychiatrists were selected by multistage sampling from governmental hospitals. The cases answered a bar-on emotional intelligence (EQ) test and a patient satisfaction questionnaire. Data were analyzed by descriptive statistic methods، t test and Pearson correlation، using SPSS 16 software.
Results: There was a significant correlation between patient satisfaction with emotional intelligence of psychiatrists (p<0.01). The EQ was not not significantly different among male and female psychiatrists. Patient satisfaction did not have any significant difference between men and women. Emotional intelligence of psychiatrists is average and patient satisfaction is lower than average.
Conclusion: For increasing satisfaction of patients، EQ skills and renewal of medical services are necessary.