چکیده:
Education is a process and phenomenon to which major parts of material and intellectual resources of most societies are allocated to، since most of them consider such an expense as a long-term investment. So، continuous and academic evaluation of both process and product a country's educational program in general، and their educational and academic institution in particular، is of paramount significance alike the educational program itself. To this end، this study is an attempt to evaluate the educational program of Imam Ali University from the perspectives of its academic staff members (i.e.، professors) and students، who expressed their perceptions and beliefs through a 100-item valid and reliable questionnaire accommodating nine main variables of an educational program. As a complementary effort to the study done on the primary parameters (Abbasian، et al. 2013)، this paper addresses the program from the five secondary variables (including evaluation system، educational technology and aids، inter-organizational interactions، admission system، and status of the academicians) in terms of compatibility with the common standards. Both quantitative and qualitative analyses of the data confirmed relative satisfaction of the participants with the program evaluation system، but there exist lack of consensus between the two groups as to the quality and nature of the educational technology and aids، lack of coordination in inter-organizational interactions، lack of consensus and expression of negative look towards the student admission system and ultimately dissatisfaction with the status and the nature of interactions with the academic staff members. Therefore، the educational program requires reconsiderations so that it can meet the common scientific، academic criteria and standards.
خلاصه ماشینی:
com) ٢ - دکتري آموزش زبان انگليسي و عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي واحد جنوب مقدمه عباسيان و همکاران در مقاله اي مندرج در نشريۀ مديريت نظامي، برنامۀ آموزش هاي علمي دانشگاه امام علي (ع ) را از منظر چهار متغير شامل : برنامه ريزي آموزشي، اهداف آموزشي، محتواي آموزشي و نظام اجراي آموزش ها از منظر ميزان انطباق با استانداردهاي متعارف و روابط متقابل دروني مورد مطالعه قرار دادند، اما موضوع از منظر ديگر با عنوان مؤلفه هاي ثانويه شامل انطباق نظام ارزشيابي تحصيلي؛ فناوري و امکانات آموزشي و تعاملات درون سازماني با برنامه ؛ اهداف و محتواي آن ؛ نظام پذيرش دانشجو و وضعيت استادان ؛ به کارگيري آن ها و نحوة تعامل با آنان قابل بررسي بود که در اين مقاله به اين موضوعات پرداخته ميشود.
A. 2 -Abu Bakar Ibrahim 3 Muhamad Hj. Ihsan 4 -Tan Hui Leng 5 -Azizi Yahya 6 -Rosnani Hashini dan Mohad Sahari Nordin نظام پذيرش دانشجو وضعيت استادان جامعۀ آماري و نمونۀ آماري با توجه به شاخصه هاي ياد شده ، جامعي آماري اين مطالعه عبارتند از: استادان سازماني و دانشجويان سال آخر دانشگاه افسري امام علي (ع ) که تصور ميرود بنا به تجربۀ آموزش چند ساله در دانشگاه ، از اشراف و آگاهي مطلوبي نسبت به ماهيت برنامۀ آموزش هاي علمي برخوردارند.