چکیده:
زمینه و هدف: یکی از منابع رفع نیاز اطلاعاتی بهداشتی، سایت های پرسش و پاسخ هستند که افراد می توانند پرسش خود را طرح کنند تا فرد دیگری که آگاه است به آن پاسخ دهد. پژوهش حاضر درصدد است نیازهای اطلاعاتی کاربران را در بخش بهداشت سایت پرسش و پاسخ یاهو انسرز بررسی نماید. پرسش های گروه موضوعی بهداشت یاهو انسرز مورد تحلیل محتوا قرار گرفتند. بدین منظور از هر گروه موضوعی مربوط به بهداشت و سلامت، 50 سوال انتخاب شد. در مجموع 500 سوال مورد بررسی قرار گرفت. پرسش ها پس از گردآوری از سایت یاهو انسرز با استفاده از رویکرد تحلیل محتوای کمی به کمک نرم افزار MAXQDA کدگذاری شدند.
یافته ها: یافته ها نشان داد نگرانی در مورد خود، خانواده و اطرافیان، کمبود اطلاعات و شکاف اطلاعاتی در یک حوزه خاص، معتبر ساختن اطلاعات خود از سوی دیگران، نداشتن درآمد کافی، نبودن بیمه، از دلایل اصلی کاربران از ایجاد پرسش است. پیشگیری و ارتقاء سلامتی، تبدیل حدسیات خود به یقین، مشورت قبل از انجام معاینات و آزمایش های پزشکی خود از بیشترین موارد استفاده کاربران از پاسخ های دریافتی از سوالات بهداشتی است. بر اساس یافته های این تحقیق مشخص شد که درمان طبیعی بیماری ها، ارتودنسی، روش های کاهش وزن و از بین بردن چربی، بیماری های پوستی و روش های درمان آن، پادرد و مشکلات مربوط به آن، اندام تناسلی مردان، استفاده از لنز چشمی، دوران قاعدگی و مشکلات مربوط به خواب بیشترین مقوله های موضوعی در بخش بهداشت یاهو انسرز است.
نتیجه گیری: نتایج بدست آمده از پژوهش نشان می دهد بیشتر سوالات در رابطه با جنبه ای از یک بیماری است.
Background and Aim: People refer to virtual information resources for answering their medical questions. One of these resources includes question and answering (Q&A) sites in medicine. This study aims to analyze health questions posted on the Yahoo Answers to identify health information needs، the motivations for asking questions، evaluation of information user satisfaction resulted from received answer، the reason of using answers، the using aspects of given information and the types of selection criteria people employ when they select best answers in Yahoo! Answers.
Method: A survey was conducted using an online questionnaire. Email invitations were sent to 1015 users of Yahoo! Answers and 100 users filled the questionnaire. Moreover، 500 questions، 50 from each health subject category، were subject to content analysis using MAXQDA. Having no cost، having fun and social connection in Yahoo! Answers constitute the most important motivations for using the health group of Yahoo! Answers. The findings show that “concise answers” is considered as users’ satisfaction factor.
Results: The findings showed that the concern about themselves، family، people who they care about، the lack of information and the knowledge gap، validating information from other people، the lack of social support، particularly insurance and income are among the main reasons for users to ask questions. Prevention and health promotion، turning the guesses to certainty، consultation before treatment، surgery، or taking certain medications constitute most of the cases users use from the received answers of the questions. The Socio- emotional value was particularly a prominent criteria from User-Perspective in this study for selecting the best answer.
Conclusion: According to this research، it was found that natural cure and remedies، orthodontics، losing weight methods، loosing fats، skin diseases and how to treat them، foot pain and the related problems، male genitalia، the use of eye lenses، menstruation and the problems related to the sleeping constitutes the most categories of subjects in the health part of Yahoo! Answers. The results show that most of the questions are related to a particular disorder or disease like general information، the symptoms، causes، diagnoses، treatments، prognoses of the disease.