چکیده:
زمینه و هدف: بسیاری از نظریات رفتار اطلاعاتی به دلیل نشات گرفتن از نظریات یکسان در حوزه های مشابه و یا شیوه های نظریه پردازی مشترک، دارای پیوندهای مفهومی هستند. این مقاله بررسی و مقایسه سه نظریه مطرح در حوزه رفتار اطلاعاتی با هدف تبیین روابط مفهومی موجود است.
روش: در این مطالعه ابتدا مبانی نظری و رویکردهای سه نظریه فقر اطلاعاتی، سرریز اطلاعاتی و سرمایه اجتماعی در حوزه رفتار اطلاعاتی بررسی و سپس با رویکردی تحلیلی روابط مفهومی موجود تبیین شد.
یافته ها: نظریه فقر اطلاعاتی وجود طبقات اجتماعی و عضویت در گروه های اجتماعی را مسبب بروز فقر اطلاعاتی می داند در حالیکه نظریه سرریز اطلاعاتی به سردرگمی فرد در مواجهه با انبوهی از اطلاعات اشاره دارد. نظریه سرمایه اجتماعی که ریشه در تحلیل شبکه های اجتماعی دارد به منابع درون شبکه اجتماعی یک فرد برای دستیابی به اطلاعات می پردازد. دو نظریه فقر و سرریز اطلاعات به پرهیز از اطلاعات اشاره دارند، یعنی موقعیتی که اطلاعات وجود دارد اما دسترسی به آن محدود شده است. دو نظریه سرمایه اجتماعی و فقر اطلاعاتی به ساختار طبقات اجتماعی در اطلاع جویی تاکید دارند و به اهمیت وجود اعتماد در میان افراد جامعه برای دسترسی به اطلاعات می پردازند.
نتیجه گیری: کتابخانه ها می توانند با ارائه برنامه هایی سرمایه اجتماعی کاربران را تقویت کنند و بر سرریز اطلاعات و فقر اطلاعاتی آن ها غلبه کنند.
Background and Aim: There seems to be a conceptual link between some theories of human information behavior. These links exist because some of these theories have been derived from same theories in similar fields or have a same approach in theorizing.
Method: In this paper 3 theories of information behavior (information poverty، information overload and social capital) have been discussed and compared.
Results: Chatman’s information poverty theory pays attention to the cultural/behavioural aspect of the phenomenon and clarifies that membership within a social group contributes to information poverty. Information overload describes the situation in which one feels anxious and stressed due to encountering to too much information. Social capital is rooted in social network analysis and explains how the social resources inside one’s network influence the success of achieving desired information. Both information poverty and information overload point out information avoidance، where there exists information but access to it is restricted. Social capital and information poverty both focus on the role of social structure in information seeking and the importance of trust in society.
Conclusion: Libraries can generate social capital by presenting some social programs to help users overcome their information overload and poverty.