چکیده:
هدف: بازاریابی از مهمترین و پیچیدهترین وظایف سازمانهای ورزشی است. در این میان رضایتمندی مشتری نقطه آغاز برقراری یک رابطه طولانیمدت بین سازمان و مشتریانشان است. از اینرو، در این پژوهش به پیشبینی تمایل برای حضور مجدد مشتریان باشگاههای پرورش اندام با سنجش مولفههای رضایتمندی پرداخته شده است.
روششناسی: با استفاده از روش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای، تعداد 350 پرسشنامه را مشتریان باشگاههای پرورش اندام استان فارس تکمیل کردند که مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. برای جمعآوری دادههای پژوهش از دو پرسشنامه رضایتمندی لیو (2008)، و تمایل به حضور مجدد لیم (2006) استفاده شد.
یافتهها: نتایج تحقیق نشان داد، رابطه مثبت و معنیداری بین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتریان و تمایل حضور مجدد مشتریان وجود دارد. همچنین تمامی مولفههای رضایتمندی مشتری پیشبینهای معنیداری برای تمایل حضور مجدد مشتریان بودند.
نتیجهگیری: بنابراین، مدیران باشگاههای ورزشی باید توجه بیشتری به راحتی مشتریان باشگاههای ورزشی داشته باشند تا بدین وسیله موجب افزایش تعداد مراجعه مشتریان شوند.
Objective: Marketing is one of the most important and most complex tasks of sports organizations and customer satisfaction is an initial point to develop a long-term relationship between the organization and its customers. Therefore, the porpose of this study was to predict propability of returning body building clubs’ costumers to the same club by analyzing satisfaction components.
Methodology: Using multi-stage random cluster sampling, three hundred and fifty questionnaires were completed and analyzed by costumers of body building clubs of Fars province. The data were collected by two questionnaires: 1. customer satisfaction questionnaire of Liu; and 2. future intention of customer questionnaire of Lim.
Results: Results of this study revealed that there was a positive significant relationship between all components of customer satisfaction and future intention of customers. All components of customer satisfaction were significant predictors for future intention of customers, too.
Conclusion: So, managers of sports clubs should pay more attention to the comfort and convenience of their sports clubs customers in order to increase their customers’ numbers.
خلاصه ماشینی:
از اين رو، در اين پژوهش به پيش بيني تمايل براي حضور مجدد مشتريان باشگاه هاي پرورش اندام با سنجش مؤلفه هاي رضايت منـدي پرداخته شده است .
تحقيقات بسياري نشان داده است که اين رضايت مشتريان است که در نهايت تمايل براي 4 بازگشت مجدد آن ها را تعيين مي کند و بر رفتار خريد آن ها تأثير مي گذارد (جون ٣، ٢٠٠٦ و ليو، ٢٠٠٨).
پي بردن به اين موضوع که مشتريان يک باشگاه ورزشي چقدر و چرا از خدمات راضي اند، از مواردي است که اين باشگاه ها براي حفظ رضايت مشتريان و ادامة روند فزايندة خريد آن ها -که حياتي ترين هدف هر سازمان است - بايد مورد توجه قرار دهند (بهلکه ، ١٣٨٤).
از اين رو لازم است باشگاه هاي ورزشي مبحث کيفيت خدمات و ارزش دادن به رضايت مشتري را -که مي تواند در نحوة رفتار مشتريان اثرگذار باشد- بيش از پيش جدي بگيرند و براي آن ارزش بيشتري قائل شوند.
در اين مطالعه تمايل براي حضور مجدد مشتريان با مؤلفه هاي رضايت مندي مورد پيش بيني قرار گرفته است .
همچنين نتايج نشان داد در مجموع متغير رضايت مندي پيش بين معني داري براي تمايل حضور مجدد مشتريان محسوب مي شود (جدول ١) (0/781 =Beta ،p> 0/01 ).
A study on relationships between participating motivation, participating behavior, customer satisfaction, and brand loyalty on health and fitness club members in Taichung city, Master dissertation, department of sport business management, Dayeh University, ChangHua, Taiwan.