چکیده:
پژوهشهای موجود حاکی از آن هستند معلمانی که ادراک مثبتی از نقش مدیر در حمایت از
کاربست فناوری دارند، تمایل بسیاری به کاربست فناوری در تدریس دارن د. وجود منابع
غنی از ابزارها و فناوری های مختلف آموزشی در مدرسه تضمین کننده کاربست مداوم
آنها از سوی معلمان نیست، بلکه آنچه بیش از همه معلمان را ترغیب به کاربست هر چه
بیشتر فناوری های آموزشی م یکند، وجود مدیری با قابلیت های بالای رهبری است. نحو ه
هدایت معلمان از سوی مدیران به منظور بهر هگیری و کاربست هرچه بهتر و بیشتر
فناوریهای آموزشی در تدریس، مورد توجه اغلب پژوهشگران قرار گرفته است و این
در ادبیات مرتبط با فناوری آموزشی شده « رهبری فناوری » تلاشها منجر به ظهور متغیر
مدیر را به عنوان « رهبری فناوری » است. پژوهش حاضر با آزمون یک الگوی نوین، نقش
رویکردی نوین در عرصه مطالعات رهبری در مدرسه مورد بررسی قرار داده است. برای
پیمایش » این منظور نمون های از معلمان مدارس هوشمند شهر تهران پرسشنام ههای
را تکمیل کرد هاند. پایایی پرسشنام هها با « پذیرش فناوری » و « فناوری آموزشی برای مدیران
روش آلفای کرونباخ و روایی سازه آنها با روش تحلیل عاملی تاییدی تحلی ل ش ده است.
همچنین برای پاسخ به دو پرسش پژوهش از رگرسیون چندگانه و تحلیل مسیر بهر هگیری
شده است. نتایج نشان م یدهد که ابعاد رهبری فناوری مدیران، تبیین معناداری از پذ یرش
فناوری از سوی معلمان دارند. همچنین آزمون الگوی پژوهش نشان م یدهد که م یتوان آن
را به عنوان الگوی تاثیر رهبری فناوری مدیر بر ساز ههای پذیرش فناوری از سوی معلمان
معرفی نمود. در بخش پایانی، ضمن بحث در مورد یافت هها، پیشنهاداتی برای تصمیم سازان،
مدیران مدارس و پژوهشگران مطرح شده است.