چکیده:
این پژوهش با هدف شناسایی و اولویتبندی عوامل مؤثر بر همسوسازی استراتژیهای تجاری و اقدامات مدیریت منابع انسانی با رویکرد اقیانوس آبی و با روش توصیفی پیمایشی انجام گرفته است. در این تحقیق ، پس از بررسی مبانی نظری و مرور مطالعات پیشین، چارچوب نظری طراحی شد. سپس با استفاده اطلاعات گردآوری شده و نظرسنجی از خبرگان، پرسشنامهای حاوی 28 سؤال تدوین گردید و میان نمونۀ آماری که با روش نمونهگیری غیر احتمالی قضاوتی انتخاب شده بودند، توزیع و دادههای حاصل با بهرهگیری از آزمون تحلیل عاملی اکتشافی، آزمون تی. و تکنیک الکتر تحلیل شد. یافتهها نشان دادند که مهمترین شاخصهای تأثیرگذار بر همسوسازی استراتژیهای تجاری و اقدامات مدیریت منابع انسانی در سازمان با رویکرد اقیانوس آبی، بهترتیب عوامل مدیریتی، عوامل مرتبط با کارکنان، بسترهای سازمانی، جایگاه سازمان در منحنی عمر، عوامل محیطی نزدیک و عوامل محیطی دور بودهاند.
The purpose of this article, titled Identify and ranking the affecting factors on align business strategy and human resource management practices with Blue Ocean approach and electric technique.In this study, After reviewing the theoretical studies and researches, a conceptual framework was developed. Then using this information and the survey of experts. A questionnaire containing 28 questions was designed and were distributed within the samples that have been selected by judgment sampling, Data obtained from test analysis using exploratory factor analysis, t-test and electric techniques. The results showed that The most important effective Indicators Respectively has been Managerial factors, factors related to employee, organizational context, the position of the curve of life, the environment and the environmental factors.
خلاصه ماشینی:
يافته هـا نشـان دادنـد کـه مهـم تـرين شاخص هاي تأثيرگذار بر همسوسازي استراتژيهاي تجاري و اقدامات مديريت منابع انساني در سازمان با رويکرد اقيانوس آبي، به ترتيب عوامل مديريتي، عوامل مرتبط با کارکنان ، بسـترهاي سازماني، جايگاه سازمان در منحني عمر، عوامل محيطي نزديک و عوامل محيطي دور بوده اند چکيده : .
سازمان هايي که به گونه اي اثربخش ، فرايندهاي انتخاب ، گزينش ، پاداش و جبران خدمت را مـديريت مـيکننـد، بـه مزيتـي دست مييابند که کپيبرداري آسان آن توسط رقبا امکان پذير نيست و اين مزيت رقـابتي زمـاني حداکثر ميشود که اقدامات مديريت منابع انساني سـازمان ، هماهنـگ و همراسـتا بـا اسـتراتژي رقابتي آن باشد و براي تحقق همسوسازي استراتژيک با رويکرد اقيـانوس آبـي در سـازمان ، بـه زيرساخت هايي نياز است .
مسئلۀ اصلي اين پژوهش ، شناسايي و اولويت بندي عوامل مؤثر بر همسوسازي استراتژيهاي تجاري و اقدامات مديريت منابع انساني با رويکرد اقيانوس آبي است .
اين اقدامات ، رفتارهاي همکارانۀ مبتني بر تشريک مسـاعي و مشـارکت فعـال کارکنـان را تسهيل کرده و موجب هدايت سازمان در جهت تبادل بلندمدت و مناسب ايده ها در بين کارکنان و ريسک پذيري و نوآوري بيشتر ميشود و آنها را با عنوان استراتژي «تسهيل سـازي» در مـديريت منابع انساني طبقه بندي ميکنند (گرر، ٢٠٠٢).
نتايج اين پژوهش نشان داد که از نظر خبرگان ، به ترتيـب عوامـل مـديريتي، عوامـل مـرتبط بـا کارکنان ، بسترهاي سازماني، جايگاه سازمان در منحني عمر، عوامل محيطـي نزديـک و عوامـل محيطي دور، بر همسوسازي استراتژيهاي تجاري و اقدامات مديريت منابع انساني در سازمان با رويکرد اقيانوس آبي مؤثرند.
The Effects of Linkage between Business and Human Resource Management Strategies, Personnel Review, 30 (2): 132-151.