چکیده:
با توجه به کاربرد روزافزون فناوری اطلاعات در سازمانها، بهعنوان یک مزیت رقابتی، هر سازمان برای تطبیق با فضای جدید، بایستی درکی عمیق از راهبردهای مدیریت منابع انسانی بهد ست آورد تا از این رهگذر و در جریان رقابت فشرده، از مزیتهای رقابتی بهکارگیری فناوری در عصر فناوری اطلاعات استفاده کند. هدف از انجام این تحقیق، بررسی تفاوت بین رویکرد راهبرد سازمانها در تطبیق راهبردهای مدیریت منابع انسانی با راهبردهای فناوری اطلاعات برای پاسخگویی به نیازهای خدماتی مشتریان وکسب مزایای رقابتی است. پژوهش حاضر، تحقیق کیفی از نوع تحلیل محتوا است که برای گردآوری دادهها از ابزار مصاحبه استفاده شده است. جامعهی آماری در این پژوهش دو بانک بزرگ کشور (بانک ملت و بانک پارسیان) میباشدکه برای انتخاب نمونههای تحقیق از روش گلولهبرفی[1] استفاده شده است. نتایج تحقیق نشان داد که هر دو بانک با بهرهگیری از رویکردهای متفاوت در راهبردهای مدیریت منابع انسانی قابلیتها و تواناییهای خود را در بهکارگیری اثربخش فناوری اطلاعات برای توسعهی خدمات بانکی و کسب مزایای رقابتی، بهبود بخشیدند. [1]. Snowball Sampling
خلاصه ماشینی:
com"/> تاریخ دریافت: 28/05/92 تاریخ پذیرش: 17/06/93 چکیده با توجه به کاربرد روزافزون فناوری اطلاعات در سازمانها، بهعنوان یک مزیت رقابتی، هر سازمان برای تطبیق با فضای جدید، بایستی درکی عمیق از راهبردهای مدیریت منابع انسانی بهدست آورد تا از این رهگذر و در جریان رقابت فشرده، از مزیتهای رقابتی بهکارگیری فناوری در عصر فناوری اطلاعات استفاده کند.
هدف از انجام این تحقیق، بررسی تفاوت بین رویکرد راهبرد سازمانها در تطبیق راهبردهای مدیریت منابع انسانی با راهبردهای فناوری اطلاعات برای پاسخگویی به نیازهای خدماتی مشتریان وکسب مزایای رقابتی است.
نتایج تحقیق نشان داد که هر دو بانک با بهرهگیری از رویکردهای متفاوت در راهبردهای مدیریت منابع انسانی قابلیتها و تواناییهای خود را در بهکارگیری اثربخش فناوری اطلاعات برای توسعهی خدمات بانکی و کسب مزایای رقابتی، بهبود بخشیدند.
با توجه به توسعهی فناوری اطلاعات، بهعنوان یک مزیت رقابتی، این نکته بسیار مهم است که بانکها چگونه میتوانند از مزایای رقابتی فناوری اطلاعات در کسب و کار خود استفاده کنند و جایگاه راهبردی خود را در بازار ارتقا دهند (گوتک<FootNote No="7" Text=" Gotek"/>، 1995).
اهداف تحقیق هدف اصلی تحقیق بررسی تفاوت میان رویکرد راهبردی مدیریت منابع انسانی دو سازمان ارایهدهندهی خدمات بانکی برای بهکارگیری مؤثر فناوری اطلاعات و همچنین بررسی پیآمدهای آن از جنبهی کسب مزایای رقابتی میباشد.
راهبردهای فناوری اطلاعات</H5> در راستای توسعه و بهکارگیری فناوری اطلاعات، بانک پارسیان از دستگاههای خودپرداز و پایانههای فروش و بانکداری اینترنتی، تلفن بانک و موبایلبانک، برای تعمیم خدماترسانی به مشتریان استفاده کرد تا به نیازهای گسترده آنان پاسخ دهد و این رویکرد هیچگاه بهمنظور تضمین اثربخشی عملیاتی یا کسب موقعیت راهبردی و رقابتی بهکار گرفته نشد.
Role of Human Resource in Information Technology Alignment in Organizations: A Metric Based Strategic Assessment Framework.