چکیده:
این تحقیق با هدف مطالعهی اثربخشی اندیشه ورزی بر فراشناخت حالتی دانش آموزان دورهی متوسطه صورت گرفت. روش پژوهش شبه آزمایشی با طرح آزمون مقدماتی و نهایی با گروه کنترل بود. جامعهی آماری این پژوهش شامل تمامی دانش آموزان دختر پایه دوم دورهی متوسطهی آموزش و پرورش شهرستان رودسر (205 نفر) در سال تحصیلی 92- 1391 بوده است. که 30 نفر از آنها با روش نمونه گیری هدفمند انتخاب شده و به صورت تصادفی 15 نفر اعضای گروه آزمایش را تشکیل دادند و به همین تعداد، از طریق همتاسازی (از لحاظ نمرهی حاصل از آزمون خلاقیت عابدی و معدل سال گذشته) در گروه کنترل جایگزین شدند. ابزار این تحقیق، پرسشنامهی فراشناخت حالتی دانش آموزان بود که از 20 عبارت و چهار زیر مقیاس آگاهی، راهبرد شناختی، برنامه ریزی و بررسی خود تشکیل شده است. با توجه به تأیید روایی آن توسط (O Neil & Abedi, 1996) و (Salarifar, 2011)، مقدار پایایی آن با آلفای کرونباخ در چهار زیر مقیاس آگاهی، راهبرد شناختی، برنامه ریزی و بررسی خود 78/0، 77/0، 78/0 و 73/0 محاسبه شد. یافتههای حاصل از اجرای آزمون مانکوا نشان داد که بین دو گروه از لحاظ هر چهار متغیر وابسته تفاوت معناداری وجود دارد. به عبارتی برنامههای آموزش اندیشه ورزی باعث بهبود آگاهی، راهبرد شناختی، برنامهریزی و بررسی خود میشود.
خلاصه ماشینی:
Reflect و پرکینز (١٩٩٠ ,Perkins &Swartz ) نشان میدهد که مهـارت تفکـر هدفمنـد دانـش آمـوزان در فرایند یادگیری، موجب بهبود خودآگاهی، نگرش به سمت فرایند تفکـر، سـازماندهی فراینـد تفکـر، انعطاف پذیری و اثربخشی استفاده از دانش و استراتژیهای یادگیری شـناختی و عملکـرد یـادگیری آنها میشود.
یافته های تحقیق با استفاده از آنکوا نشان دهنده ی تأثیر معنادار آموزش تفکر انتقادی، حل مسأله و فراشناخت بر میزان یادگیری خـودراهبر کـل و مؤلفـه هـای آن (خود مدیریتی، رغبت برای یـادگیری و خـود کنترلـی) بـود(٥٤ P ,٢٠١١ ,etc &Nadi ).
در این راستا فرضیه های زیر، مورد آزمون قرار گرفتند: فرضیه ی اصلی: - آموزش اندیشه ورزی بر مهارت های فراشناخت حالتی دانش آموزان تأثیر دارد.
از دیگر نتایج این تحقیق این است که آموزش اندیشه ورزی بر مهارت راهبرد شناختی دانش آموزان تأثیر دارد.
تحقیقات لین و همکاران (١٩٩٩ ,etc &lin ) نشان داد که تفکر اندیشـه ورز بـه دانـش - آموزان ، از طریق به کاربردن راهبردهای ویژه در انجام تکالیف جدیـد و درک راهبردهـای یـادگیری کمک میکند بنابراین نتیجه ی این تحقیق با یافته های پژوهش لین و همکاران همسو میباشد.
بر اساس نتایج این تحقیق تأثیر آموزش اندیشه ورزی بر مهارت برنامه ریزی دانش آموزان تأیید شد.
نتیجه ی این تحقیق بیان گر تأثیر آموزش اندیشه ورزی، بر مهارت برنامه ریزی دانش آموزان است .
The effect of developing reflective thinking on metacognitional awareness at primary education level in Turkey.
Effect of Critical thinking, Problem solving and meta- cognitive on students Self – Learning.