چکیده:
هدف اصلی پژوهش پیش رو ارائۀ مدلی برای تبیین پیشایندها و پیامدهای هوشمندی رقابتی صادرکنندگان نمونۀ کشور، بهمنظور شناسایی نقاط قوت و ضعف آنان در زمینۀ هوشمندی رقابتی و تعیین جایگاه و مسیر رشد آنان برای بهکارگیری مؤثرتر هوشمندی رقابتی، ارتقای توان رقابتی و توسعۀ صادرات پایدار است. در مدل مفهومی پژوهش، توان مدیریت دانش، فرهنگ سازمانی و سرمایۀ انسانی، عوامل اثرگذار بر هوشمندی رقابتی تعیین شده است. همچنین بازارگرایی و جهتگیری راهبردی سازمان، پیامدهای هوشمندی رقابتی مد نظر قرار گرفته است. دادههای پژوهش از طریق توزیع پرسشنامه به 102 نفر از مدیران و کارشناسان شرکتهای صادرکنندۀ نمونۀ کشور بهدست آمد. یافتههای حاصل از تحلیل دادهها بهکمک روش مدلسازی معادلات ساختاری، نشان داد سرمایۀ انسانی و توان مدیریت دانش بر ارتقای هوشمندی رقابتی سازمان اثر مثبتی دارد. هوشمندی رقابتی به ارتقای رویکرد بازارگرایانه در صادرکنندگان نمونه میانجامد. همچنین با افزایش هوشمندی رقابتی، جهتگیری راهبردی صادرکنندگان به سمت راهبرد کاوشگری گرایش مییابد.
خلاصه ماشینی:
یافته های حاصل از تحلیـل داده هـا بـه کمـک روش مدل سازی معادلات ساختاری ، نشان داد سرمایة انسانی و توان مدیریت دانش بـر ارتقـای هوشمندی رقابتی سازمان اثر مثبتی دارد.
هوشمندی رقابتی ابزاری است که می تواند صـادرکنندگان را در جمـع آوری و تجزیه وتحلیل اطلاعات یاری کند، همچنـین موجـب مـی شـود صـادرکنندگان درک مناسـبی از تفاوت های موجود بین بازارهای بـین المللـی و داخلـی کسـب کننـد و بـا دادن ارزش بیشـتر بـه مشتریانشان ، توان رقابت پذیری خود را افزایش دهند.
هدف این پژوهش بررسی هوشـمندی رقـابتی و تبیـین پیشـایندها و پسـایندهای آن بـرای صادرکنندگان نمونة کشور است تا بتوان به شناسایی نقـاط ضـعف و قـوت آنـان در ایـن زمینـه پرداخت و جایگاه و مسیر رشد آنان را به منظور ارتقای توان رقابتی و توسعة صادرات پایدار تعیین کرد.
Competitive intelligence کسب وکار است که درنهایت به اقدام عملی سازمان منجر می شـود».
هوشمندی رقابتی و فرهنگ سازمانی همان طور که در بخش ادبیات پژوهش بیان شد، یکی از عوامل اثربخشی هوشمندی رقـابتی بـه این مهم بستگی دارد که چه میزان فرهنگ آن در سازمان به وجود آمـده اسـت (وسـت ، ٢٠٠١).
American Productivity & Quality Center محیط خردوکلان سازمان می تواند در ایجاد ارزش برتر برای مشتری به سازمان هـا کمـک کنـد.
یکی دیگر از عامل های بررسی شده در این پژوهش فرهنگ سازمانی اسـت و نتایج نشان می دهد رابطة معناداری میان توان فرهنگ سازمانی و هوشمندی رقابتی وجود ندارد.
Managing Competitive Intelligence Knowledge in a Global Economy.
Journal of Behavioral & Applied Management, 8 (1): 43-65.
Journal of Competitive Intelligence and Management, 3(3): 3-18.
] Competitive intelligence and global business, Westport, Praeger.