چکیده:
این پژوهش کیفی با هدف کاوش فرایند احیای شرکتهای بحرانزده با استفاده از نظریۀ دادهبنیاد انجام گرفته است. به این منظور با 10 نفر از مدیران شرکتهای پذیرفتهشده در بورس اوراق بهادار تهران که پس از تجربۀ بحران مالی در سالهای 1385 تا 1391، موفق به احیا شدهاند، مصاحبهای باز انجام گرفت. ابتدا مجموعهای از مضامین اولیه طی فرایند کدگذاری باز گردآوری شد و از دل آنها مقولههایی بهدست آمد. سپس در مرحلۀ کدگذاری محوری، پیوند میان این مقولهها در قالب پارادایم کدگذاری تعیین شد و در مرحلۀ کدگذاری انتخابی، یکایک اجزای پارادایم کدگذاری تشریح شد. از مقایسۀ مدل توسعهیافتۀ این پژوهش با مدلهای پیشین، میتوان دریافت مدل پیشنهادی پژوهش حاضر با رویکردی جامع، ضمن برطرفکردن نقایص مدلهای قبلی، تصویری کامل از عوامل برونسازمانی و درونسازمانی ایجادکنندۀ بحران، ماهیت بحران از لحاظ شدت و تداوم، راهبردهای احیا، عوامل زمینهای و مداخلهگر در اجرای راهبردهای احیا و در نهایت پیامدها و نتایج فرایند احیای شرکتهای بحرانزده ارائه میدهد.
خلاصه ماشینی:
طراحی مدل راهبردی فرایند احیای شرکت های بحران زده حسین رحمان سرشت ١، یحیی حساس یگانه ٢، میرفیض فلاح شمس ٣، منصور ایران دوست این پژوهش کیفی با هدف کاوش فرایند احیای شرکت های بحـران زده بـا اسـتفاده از نظریة داده بنیاد انجام گرفته است .
از مقایسة مدل توسعه یافتـة ایـن پـژوهش بـا مـدل هـای پیشین ، می توان دریافت مدل پیشنهادی پژوهش حاضر با رویکردی جامع ، ضمن برطرف کـردن نقایص مدل های قبلی ، تصویری کامل از عوامـل بـرون سـازمانی و درون سـازمانی ایجادکننـدة بحران ، ماهیت بحران از لحاظ شدت و تداوم ، راهبردهای احیا، عوامل زمینه ای و مداخلـه گـر در اجرای راهبردهای احیا و در نهایت پیامدها و نتایج فرایند احیای شـرکت هـای بحـران زده ارائـه می دهد.
بنـابراین درک و فهـم بهتـر موضوع احیای شرکت که معمولا آخرین تلاش ها و اقدامات بـرای نجـات از خطـر ورشکسـتگی است ، کمک می کند بـا افـزایش قابلیـت و توانمنـدی احیـای شـرکت هـای بحـران زده ، ریسـک ورشکستگی و هزینه های تحمیلی آن تا اندازة زیادی محدود شود.
همچنین بر اساس نظر وین (١٩٩٣)، محققان حوزة مدیریت راهبردی نتوانسـته انـد بـه مـدیران شرکت های بحران زده در فرایند تشخیص و ارزیابی بحران ، نحـوة اتخـاذ راهبردهـای مناسـب و تعیین عوامل مداخله گر و زمینه ای مؤثر در احیای شرکت هـا و ارزشـیابی اثربخشـی و پیامـدهای راهبردهای احیا کمک زیادی کنند.
Management turnarounds: diagnosing business ailments, Corporate Governance, 30(4): 52-62.