چکیده:
شرکتها برای بقا و موفقیت در فعالیتهای صادراتی به شناسایی عوامل مؤثر بر عملکرد صادراتی خود نیازمندند. شناسایی عوامل داخلی، به این سبب که تحت کنترل شرکتها هستند، از نظر اقدام به توسعة صادرات، بسیار بااهمیت است. بهمنظور بررسی تأثیر این عوامل بر عملکرد صادراتی شرکتها، پژوهشی کاربردی و توصیفی (همبستگی- تحلیل رگرسیون) در محدودة شرکتهای صادرکنندة پسته در تهران، انجام شده است. به این منظور، با توجه به مدل مفهومی پژوهش، که از تلفیق مجموعه مدلهای موجود در این زمینه ارائه شده است، اقدام به گردآوری دادههای میدانی از 135 شرکت فعال در زمینة صادرات محصول پسته در تهران با استفاده از پرسشنامه شده است. با توجه به اینکه حجم جامعة آماری محدود و مشخص است، برای محاسبة تعداد نمونه از فرمول نمونه برای جامعة محدود، استفاده شد، که با توجه به محاسبة صورتگرفته، حجم نمونة آماری در این پژوهش برابر با 135 شرکت صادرکنندة پسته در تهران است. نتایج تحلیل این دادهها نشان میدهد که عوامل داخلی شرکت، مثل ویژگیهای مدیریتی و دسترسی به منابع داخلی، بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارد و از بین یازده فرضیة فرعی، همة فرضیهها جز دو فرضیه، تأیید شد. بر اساس این نتایج، پیشنهادهایی برای بهبود عملکرد صادراتی شرکتهای صادرکنندة پسته در تهران ارائه شده است.
خلاصه ماشینی:
نتایج تحلیل این داده ها نشان می دهد که عوامل داخلی شرکت ، مثل ویژگی های مدیریتی و دسترسی به منابع داخلی ، بر عملکرد صادراتی تأثیر مثبت و معنادار دارد و از بین یازده فرضیه فرعی ، همه فرضیه ها جز دو فرضیه ، تأیید شد.
ضرورت وجود مدیریت در هر سازمان به منظور به کارگیری مؤثر و کارآمد منابع مادی و انسانی و همچنین منابع اطلاعاتی از طریق برنامه ریزی ، سازماندهی ، بسیج منابع و امکانات ، هدایت و کنترل عملیات ، برای دستیابی به اهداف تعیین شده و نیز وجود مشکلات و چالش های متعدد در زمینه صادرات محصول پسته ، انگیزه ای شد تا پژوهشی در بررسی تأثیر عوامل داخلی شرکت بر عملکرد صادراتی که میزان موفقیت شرکت در امر صادرات را نشان می دهد، در حوزة صنعت پسته تدوین کنیم .
با توجه به نمودار ١، متغیر مستقل اول این مدل ، نشان دهندة مجموعه ای از متغیرهایی است که منعکس کنندة ادراکات ، نگرش ها و ویژگی های مدیریت است که در روند توسعه صادرات مؤثرند و شامل ، سن مدیر، میزان تحصیلات ، میزان دانش زبان خارجی ، ویژگی های کارآفرینانه مدیریت و تعهد صادراتی است ؛ و متغیر مستقل دوم (دسترسی به منابع داخلی )، شامل اندازة شرکت ، مدیریت حرفه ای منابع انسانی ، تجربه بازاریابی ، تعهد منابع ، منابع اطلاعاتی صادرات و سرمایه گذاری در بخش R&D می شود.
Determinants of export performance in French wine SME, International Journal of Wine Business Research, 21)2(: 118-142.