چکیده:
این مطالعه به دنبال بررسی رابطه میان ادراکات محیطی، هیجانات مصرفی و ارزشهای درک شده مشتریان در صنعت گردشگری می باشد تا از این طریق بتواند راهکارهایی را در جهت ایجاد رضایتمندی بیشتر در گردشگران و جذب آنها به مناطق تفریحی ارائه نماید. دادههای مورد استفاده در این پژوهش با استفاده از روش نمونه گیری خوشه ای از میان 410 گردشگر شهر توریستی سرعین به دست آمده است. برای آزمون روابط فرضیه سازی شده میان سازههای مورد استفاده در این مطالعه، مدل سازی معادلات ساختاری با استفاده از نرم افزار لیزرل به کار گرفته شده است. نتایج پژوهش رابطه معنیداری از تاثیر ادراکات محیطی گردشگران بر تمایلات رفتاری نشان نداد ولی تاثیر مثبت و معنی دار ادراکات محیط خرید بر روی لذت و انگیختگی تایید شد و همان گونه که پیشبینی شده بود تاثیر لذت و انگیختگی بر روی ارزش های درک شده گردشگران (لذتی و سودگرایانه) مثبت و معنی دار بود. همچنین نتایج تحقیق آشکار ساخت که ارزش های درک شده گردشگران بر روی رضایتمندی آن ها تاثیر مثبتی دارد. در نهایت رابطه مثبت و معنی دار رضایت با تمایلات رفتاری تایید شد. بنابراین پیشنهاد می شود که مدیران و ارائه کنندگان خدمات بایستی با تمرکز بر روی عناصر محیطی، هیجانات مثبت مشتریان را تحریک کرده تا از این طریق بتوانند ارزش درک شده و تمایلات رفتاری مثبت را در آن ها تقویت نمایند.