چکیده:
سبک را به طور عام میتوان الگوها یا صفات بارز چیز یا مجموعهای از اشیاء دانست. مزیت سبک بر دیگر روشهای طبقهبندی تاریخ هنر در این است که به وسیله آن میتوان با حداقل مدارک بیشترین آگاهی را از وضع هنر در دورهای خاص کسب کرد. اگرچه کاربرد واژه سبک در تاریخ ادبیات مغرب زمین به دوران باستان میرسد کاربرد آن در مطالعه تاریخ هنر از قرن هجدهم رایج شد. اول بار وینکلمان از سبک برای شناخت هنر و تمدن یونان باستان استفاده کرد. پس از او هریک از مورخان و متفکران به وجهی از سبک توجه کردند؛ تجربهگرایان تنها بر مطالعه صوری آثار متمرکز شدند؛ هگلگرایان کوشیدند میان سبک آثار هنری و روح زمانه رابطهای بیابند و متفکران متاخر سبک را هرچه بیشتر وابسته و معلول سازوکار تولید اثر و طرز عمل هنرمند دانستند. به طور کلی مروری بر سیر تحول مفهوم سبک و روشهای سبکشناسی در مطالعات تاریخ هنر مغربزمین نشان میدهد از قرن هجدهم تا کنون اهمیت اثر هنری، و اندیشه و خواست هنرمند در سبکشناسی در نظر مورخان افزایش یافته است.
این مقاله در پی بررسی مفهوم سبک و اصول سبک شناسی در تاریخ هنر مغرب زمین است.
“Style” can be generally considered as patterns or recognizable characteristics of an object or set of objects. The advantage of style in comparison to the other classification methods is that the most knowledge can be acquired by the least historical records. “Style” has been applied in the history of literature from ancient era، but it has been used in the history of arts from eighteen century. For the first time، “style” was applied to interpret classical arts by Winckelmann. Later، other historians paid attention to the other aspects of style: empiricists have only emphasized on visual studies; Hegelians have attempted to establish a relation between style and zeigeist; recent Historians have emphasized on the artists and mechanism of producing of works of art. Generally، evolution of concept and theory of style in the west shows that the importance of works of arts and the artist''s willingness have been increased to historians of art. In this article we try to explain the concept of style and stylistic principles in the west.