چکیده:
هدف اساسی پژوهش حاضر بررسی رابطه بین کیفیت زندگی کاری و هوش هیجانی مدیران با مدیریت دانش است . جامعه آماری این پژوهش را مدیران و کارکنان بانک تجارت شهر تهران تشکیل می دهند. تعداد ٦٠٠ کارمند با روش نمونه گیری تصادفی چند مرحله ای و طبقه ای انتخاب شدند. ابزار سنجش عبارت است از پرسش نامه های مدیریت دانش سالیس و جونز (٢٠٠٢) که مشتمل بر ٤٢ سوال می باشد ( ٠/٩٨ ) و پرسش نامه کیفیت زندگی کاری والتون (١٩٧٣) شامل ٢٩ سوال ( ٠/٩٣ )و پرسش نامه هوش هیجانی سیبریا شرینگ (١٩٩٦) که مشتمل بر ٣٣ سوال (٠/٨٣) می باشد، که بر جامعه نمونه کارکنان و مدیران بانک تجارت اجرا شد. نتایج حاصل از رگرسیون چند متغیری خطی نشان داد که : بین هوش هیجانی با مدیریت دانش رابطه معنی داری وجود ندارد و بین کیفیت زندگی کاری و مدیریت دانش رابطه معنی داری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
ابزار سنجش عبارت است از پرسش نامه هاي مديريت دانش ساليس و جونز (٢٠٠٢) که مشتمل بر ٤٢ سؤال مي باشد ( ٠/٩٨ ) و پرسش نامه کيفيت زندگي کاري والتون (١٩٧٣) شامل ٢٩ سؤال ( ٠/٩٣ )و پرسش نامه هوش هيجاني سيبريا شرينگ (١٩٩٦) که مشتمل بر ٣٣ سؤال (٠/٨٣) مي باشد، که بر جامعه نمونه کارکنان و مديران بانک تجارت اجرا شد.
در پژوهش ديگري با عنوان بررسي بين هوش هيجاني مديران با مديريت دانش در شرکت هاي پتروشيمي که توسط دوج (١٣٨٩) انجام پذيرفت ، نتايج نشان داد که بين هوش هيجاني و مديريت دانش رابطه معني داري وجود دارد و مي توان چنين استدلال کرد که هوش هيجاني در رهبري سازمان ها موثر بوده و رهبري سازمان ها در ايجاد بستر فرهنگي و فضاي فکري مناسب در سازمان ها که پيش زمينه اصلي پياده سازي مديريت دانش در آن سازمان ها مي باشد اثر گذار است .
هدف از انجام پژوهش حاضر، در درجه اول يافتن پاسخ براي اين پرسش است که آيا بين کيفيت زندگي کاري و هوش هيجاني با مديريت دانش در بانک تجارت شهر تهران رابطه وجود دارد.
دوج (١٣٨٧)، جعفريان (١٣٨٩) در يافته هاي خود رابطه مثبت و معني داري را بين هوش هيجاني و مديريت دانش بدست آورده اند که اين با نتيجه اين پژوهش همسويي ندارد.
, 2002, Examining the Link Between Knowledge Management Practices and Types of Innovation, Journal of Intellectual Capital, Vol. 3, No. 3, pp.
, 2011, Safety Capital: The Management of Organizational Knowledge on Occupational Health and Safety, Journal of Workplace Learning, Vol. 23, No. 1, pp.