چکیده:
در این مقاله به دنبال واکاویدن مسئله بازنمایی رفتار مجرمانه در تلویزیون با تمرکز بر مستند تلویزیونی شوک هستیم تا نشان دهیم که این بازنمایی میتواند بر نحوه جرمانگاری رفتارها در جامعه واقعی اثر بگذارد. با روش نشانه شناسی به سراغ مستند شوک که درباره انحرافات جوانان است رفته، دلالت های ثانویه آن را نشان داده و بر نحوه رمزگشایی مقامات رسمی نظام عدالت کیفری از رمزگذاری های صورت گرفته، تمرکز میکنیم. توضیح آنکه رابطه رسانه و جرم همواره در جرم شناسی کلاسیک مطرح بوده است اما جرم شناسی فرهنگی به عنوان رویکرد نظری برآمده از مطالعات فرهنگی، برداشت های ساده انگارانه از این رابطه را به کناری نهاد و معنای جرم را برساخته نظام های بازنمایی دانست. هراس اخلاقی تولید شده توسط رسانه ها، مفهوم جرم انگاری را از معنای سنتی آن که در حقوق کیفری مورد نظر است، فراتر برده و جنبه های جدیدی به آن می دهد. تلویزیون به مثابه رسانه ای فراگیر و عامه پسند با پردازش های ایدئولوژیک از وقایع اجتماعی، نقش مهمی در این فرایند جرم انگاری پنهان ایفا میکند. یافته های این تحقیق نشان میدهد که در گفتمان تلویزیون ایران، تیپ گروهی از جوانان در قالب مصرف کنندگان منفعل نمادها، موسیقی زیرزمینی و فرقه ها رمزگذاری شده است. از سوی دیگر، گفتمان رسمی پلیسی و قضایی، اولا خود در برساختن هراس اخلاقی از جوانان از طریق ایجاد دوگانه ها و بازتولید اسطوره هایی مانند جوانان «پاک دامن ـ و سلیطه» تاثیر داشته و ثانیا این برساخته رسانه ای را در قالب برساخته های حقوقی مانند جرایم علیه عفت عمومی و اخلاق مصرف می کند.
Introduction: This paper is about how media constructs criminality and how it encodes such notion in real life’s understanding of criminality. Nowadays، there is almost a consensus on simplicity of this idea that the media merely reflect a social event. The media highlight their own reading from a social event which is according to specific cultural assumptions، and consequently media representation of youth crime is obviously not an exception in this issue. The way of representation has been always at the center of attention in cultural studies tradition. Having wide audience and a key role in reconstructing the popular culture، by producing soap operas، documentaries and broadcasting criminal news، television is one of the most prominent media in representing youths' crimes and deviations. Accordingly، the study of different aspects of Iran's media representation of youth's crimes and deviations which have been neglected in academic research is vital. To study on representation of youths' deviations، in this paper، we have concentrated on a television documentary named "Shock"، which deals with social deviations in Iran's society among youths and is being broadcasted weekly، and we have tried to use semiotics to show its implications. Unlike popular perceptions، documentaries do not merely reflect social facts but similar to dramas they follow narrative patterns and reconstruct a manipulated image of social facts. Similarly، “Shock” follows the archetype of hero and anti-hero (good vs. evil) and looks for themes related to youth culture such as fashion، underground music and alternatives. The main strategy for this documentary to make conflict between “The goodies- The baddies” is symbolization. Using symbolization، “Shock” has made relations between conceptions such as fashion، underground music and alternatives and Satanism
Conceptual Framework: For analysis، the subject of this paper، moral panic which is related to Social construction of crime theory and labeling theory is a hard core. Social construction of the crime theory explains how interest groups، moral entrepreneur، and social movements، making claims about a particular type of social behavior. The concept of moral panic becomes developed with different approaches. using this concept، Cultural criminology as an approach derived from the tradition of cultural studies and embedding serious criticism to using simplified media coverage of crime concepts problematize interaction between media، crime and culture. Based on Cultural Criminology approach، Meaning of crime and control is constructed by representation system.
Findings: The results of this research indicate that the “Shock” documentary besides stating social damages in youths' area as its primary signifier has secondary signifiers and semantic implications which have been encoded in form of social، technical and ideological codes. “Shock” uses underground music as a mediator، makes a connection between fashion and Satanism and by means of stereotyping and misrepresenting groups of youths، seeks for reproducing and inducing its own ideology among public. This program has two groups of audience; the youth who should receive the official discourse message، and those authorities who should respond to the social deviations and be more sensitive about social disorders. Criminalization based on the rule of law is in exclusive jurisdiction of legislature. However، the effects of public culture or specific subculture of youths are criminalized primarily through media، manipulated news، and daily papers، and consequently the perpetrators are called criminal or deviant. Regardless of legal considerations، in all cases، media criminalization is happened since these behaviors are called corruptive behaviors. Indeed it should be noted that the relation between media criminalization and Criminal justice system is dialectic and reciprocal one. On the one hand، the court and the police represent the ruling ideology and affect producing media criminalization discourse; on the other hand، the media has an effective role in emphasizing parts of youth culture for criminal justice system authorities. The finding of our research state that police officials as the experts of “Shock” television documentary have an important role in creating Myths for youths and at the same time they use those Myths themselves. Media stereotyping and creating myths like what was happened in “Shock” are firstly encoded in police discourse in binary forms such as “Madonna-Whore” or youths who are worthy of support and those who are not ،secondly، Iran's criminal legislation reproduce such stereotypes and myths in forms of legal construction such as "Offenses against public decency and morality".
خلاصه ماشینی:
"ایجاد هراس اخلاقی از جوانانی که از نمادهای فرقه های انحرافی استفاده می - کنند، مفهوم جرم انگاری را از معنای سنتی آن خارج کرده و کاملا جنبه رسانه ای به آن میبخشد؛ این جرم انگاری رسانه ای، چارچوبی را برای فهم مخاطبان از انحرافات جوانان فراهم میکند؛ در میان مخاطبان ، جایگاه مقامات پلیسی و قضایی، کلیدی است ؛ این گروه از یک سو خود در برساختن هراس اخلاقی به عنوان یک گفتمان عمومی نقش دارند، و از سوی دیگر برساخته های ژنریک رسانه ها را در این زمینه مصرف میکنند.
پینوشت ها ١ Stanley Cohen ٢ moral panic ٣ cultural criminology ٤ crime waves ٥ image of crime ٦ Folk devil ٧ penal policy ٨ criminalization ٩ criminal justice system ١٠ mods ١١ rockers ١٢ orgy of destruction ١٣ Mob ١٤ Diffusion ١٥ Escalation ١٦ Innovation ١٧ moral entrepreneur ١٨ The others ١٩ the social construction of crime ٢٠ labelling theory ٢١ the social construction of reality ٢٢ claims making ٢٣ Becker ٢٤ outsiders ٢٥ status degradation ٢٦ mugging ٢٧ street crime ٢٨ authoritarian populism ٢٩ Goode and Ben-Yehuda ٣٠ grassroots model ٣١ elite model ٣٢ the interest group conflict model ٣٣ Text ٣٤ Fiske ٣٥ The goodies –The baddies ٣٦- رابطه بعضی از گروه های موسیقی مانند هویمتال و بلک متال با شیطان پرستی در افکار عمومی بسیاری از کشورها مورد توجه بوده است ؛ برای نمونه ، در میان مسیحیان با توجه به آموزه الهیاتی خشی انسانی به شیطان ، ترس و ناخشنودی نسبت به این گروه های موسیقی وجود دارد."