چکیده:
در این مقاله به بررسی دیدگاه یوجین فونتینل در زمینۀ جاودانگی فردی میپردازیم. او با استفاده از روش تجربی و پراگماتیستی ویلیام جیمز و پروردن نظریۀ میدانی او و ایدههای روانشناسانهاش دربارۀ "خود"، دیدگاه خاصی برای امکان وجود زندگی پس از مرگ ارائه کرده است. از نظر ایشان با استفاده از آرای جیمز، درون جهانی که پوینده و دارای رابطه محسوب میشود، میتوان فناناپذیری را تصور کرد. اعتقاد به جاودانگی موضوعی جدا از زندگی ما در این جهان نیست، بلکه از زندگی اینجهانی ما نیرو میگیرد. منظور فونتینل، ارائۀ نظریهای معقول دربارة جاودانگی فردی است که منطقا ناسازگار نباشد. بنابراین نظریۀ فونتینل در زمینۀ جاودانگی از این جنبه اهمیت دارد که بدون داشتن دیدگاهی دوگانهانگارانه و بدون اینکه پای از دایرة تجربه بیرون نهد، زندگی پس از مرگ را توجیه و به اینترتیب دیدگاه تجربهگرایان را در مخالفت با جاودانگی فردی متزلزل کرده است.
خلاصه ماشینی:
او بـا اسـتفاده از روش تجربـي و پراگماتيستي ويليام جيمز و پروردن نظريۀ ميداني او و ايده هاي روانشناسانه اش دربارٔە "خـود"، ديـدگاه خاصـي بـراي امکان وجود زندگي پس از مرگ ارائه کرده است .
بنابراين نظريۀ فونتينل در زمينۀ جاودانگي از اين جنبـه اهميـت دارد کـه بـدون داشـتن ديدگاهي دوگانه انگارانه و بدون اينکه پاي از دايرٔە تجربه بيرون نهد، زندگي پس از مـرگ را توجيـه و بـه ايـن ترتيـب ديدگاه تجربه گرايان را در مخالفت با جاودانگي فردي متزلزل کرده است .
نظريه هاي جيمز را در اين زمينه برجسته کرده و ديدگاه بديعي دربارٔە مفهـوم ميـدان ارائـه داده است که از طريق آن ، امکان ارتباط ميدان الهي و ميدان خود را توجيه ميکنـد.
از ديـدگاه ايـن متفکر همه چيز به طرق گوناگون با يکديگر هستند، ولي هيـچ چيـز، همـه چيـز را در بـر نميگيرد، يا بر همه چيز غلبه ندارد (lecture VIII ,٣ part ,١٩٠٩ ,James) و فونتينـل آن را ميدان هاي تودرتو مينامد و بر اين باور است که با نظريۀ ميداني ميتوان تناقض ظـاهري کلام جيمز را برطرف کرد.
او در جايي "خود" را جريان آگاهي ميداند که پس از مرگ به آگاهي اصلي ملحق ميشود و اين به وحدت وجـود نزديـک اسـت ، در جـاي ديگـري بـه شخص بودن خدا تکيه ميکند و به جاودانگي فردي معتقد است (٧٧.
اينکه خـود شخصـي تنهـا محـدود بـه جسـم نيست و ميداني در تعامل با ميدان هاي وسيع تر است ، براي توجيه باور به جاودانگي فـردي امري حياتي محسوب ميشود.