چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی رابطۀ صلاحیت های حرفه ای با دلبستگی شغلی معلمان مقطع متوسطه شهرستان شیروان می باشد. این تحقیق یک مطالعه توصیفی از نوع همبستگی می باشد. نمونه متشکل از ١٧٧ نفر از معلمان مقطع متوسطه مدارس شهرستان شیروان در سال تحصیلی ١٣٩٣-١٣٩٤ بود، که به روش تصادفی ساده انتخاب شده و به پرسش نامه های صلاحیت های حرفه ای معلمان (کریمی ١٣٨٨) و دلبستگی شغلی لادهل و کنجر پاسخ دادند. ضرایب پایایی پرسشنامه ها به ترتیب ٠/٩٦ و ٠/٨٣٢ محاسبه گردید. برای تجزیه و تحلیل اطلاعات از آمار توصیفی و نیز آمار استنباطی شامل رگرسیون و همبستگی پیرسون استفاده شد. نتایج به دست آمده گویای آن است که ١) بین صلاحیت های حرفه ای و دلبستگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد. ٢) بین مولفه های صلاحیت های حرفه ای و دلبستگی شغلی معلمان رابطه معناداری وجود دارد. ٣) متغیر پیش بین صلاحیت های حرفه ای قابلیت پیش بینی دلبستگی شغلی معلمان را دارا میباشد.
خلاصه ماشینی:
حال مه لئس ای که در این پژوهش مورد بررسی قرار می گیرد، این است که مدارس ، به عنوان یکی از مهمترین سازمان های خدماتی جامعه ، چگونه می توانند زمینۀ افزایش دلبستگی شغلی معلمان را فراهم کنند؟ موفقیت هر نظام آموزشی ، بیش از هر عاملی ، به دانش و مهارت های حرفه ای معلمان آن نظام بستگی دارد.
پژوهش های مختلفی در حوزه های صلاحیت های حرفه ای معلمان و دلبستگی شغلی در داخل و خارج کشور انجام شده است ، با این حال پژوهشی که به صورت مستقل به بررسی رابطه بین این دو متغییر بپردازد یافت نشده است ،در ذیل به مهمترین پژوهش های صورت گرفته در این حوزه ها اشاره می شود: رحیمی پردنجانی (١٣٩١)، در پژوهش خود به این نتیجه دست یافت که صلاحیت فن آوری معلمان نامناسب ، صلاحیت های فکری ، توسعه ی حرفه ای ، مدیریتی ، تدریس ، رفتاری - شناختی ، آموزشی و شخصیتی در حد متوسط و صلاحیت اخلاق حرفه ای بیشترین میانگین را داراست ، همچنین متغیرهای مقطع تدریس ، سطح تحصیلات و سابقه خدمت بر میزان این صلاحیت ها موثر نبوده اما سطح صلاحیت حرفه ای زنان بیشتر می باشد.
نتایج این پژوهش نشان داد که بین صلاحیت های حرفه ای و دلبستگی شغلی معلمان مقطع متوسطه شهرستان شیروان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در رابطه با سؤال دوم این پژوهش نتایج نشان داد که بین ابعاد صلاحیت های حرفه ای معلمان با دلبستگی شغلی آنان رابطه مثبت و معنی داری وجود دارد.
به طور کلی یافته های این پژوهش نشان داد که صلاحیت های حرفه ای رابطه مثبت و معناداری با دلبستگی شغلی معلمان دارد.
Impact of job involvement on employee satisfaction: A study based on medical doctors working at Riphah International University Teaching Hospitals in Pakistan.
Study on the relationship between organizational career management and job involvement.