چکیده:
هدف از تحقیق حاضر ارائة راهکارهای مناسب برای جذب اسپانسرها در فوتبال حرفهای ایران است. تحقیق از نوع پیمایشی بوده و روی نمونهای 116 نفری متشکل از 18 مدیرعامل باشگاه، 40 متخصص مدیریت ورزشی، 40 متخصص بازاریابی و 18 مدیر شرکت اسپانسر انجام شد. برای جمعآوری اطلاعات از پرسشنامة محققساخته استفاده شد که روایی صوری و محتوایی آن توسط برخی استادان مدیریت ورزشی و بازاریابی دانشگاههای مختلف کشور تأیید شد. میزان پایایی پرسشنامه نیز با استفاده روش آلفا کرونباخ 84/0 تعیین شد. دادهها با استفاده از تحلیل عاملی اکتشافی تجزیه و تحلیل شد. نتایج، تدوین یا اصلاح شش عامل ساختاری - مدیریتی، شرایط تبلیغاتی، مشوقهای حمایتی، بسترسازی حرفهای، رسانهها و خصوصیسازی رسانهها را بهعنوان راهکارهای جذب اسپانسرها در فوتبال حرفهای ایران آشکار ساخت.
خلاصه ماشینی:
"متغیرهای بارگذاری شده در عامل ساختاری – مدیریتی ردیف نام متغیر میزان همبستگی 1 اصلاح ساختار مدیریتی باشگاهها 914/0 2 استفاده از رویکرد مدیریت علمی در فوتبال کشور 884/0 3 اجرای طرحهای راهبردی و عملیاتی بازاریابی در سطوح مختلف فوتبال 771/0 4 خصوصیسازی شرکتها و صنایع دولتی 708/0 5 فراهم آوردن امکان حضور بانوان در ورزشگاهها 679/0 6 شفافسازی اطلاعات مالی و اقتصادی باشگاهها 664/0 7 ایجاد کمیتة بازاریابی متشکل از متخصصان بازاریابی در سازمان لیگ حرفهای 645/0 8 اجارۀ طولانی مدت ورزشگاهها توسط باشگاهها 532/0 مقدار ویژةٔ عامل دوم 44/5 است که میتواند 76/18 درصد واریانس را محاسبه و در برگیرد.
متغیرهای بارگذاری شده در عامل بسترسازی حرفهای ردیف نام متغیر میزان همبستگی 1 فراهم آوردن شرایط حضور بازیکنان و مربیان سرشناس خارجی در باشگاههای لیگ برتر 701/0 2 در خواست میزبانی برای مسابقات معتبر آسیایی و بینالمللی 662/0 3 خصوصیسازی باشگاهها 650/0 4 ایجاد امکان ورود باشگاهها به بورس 608/0 5 تصویب و اجرای قانون حق مؤلف در جامعه 504/0 مقدار ویژة عامل پنجم 73/1 است که میتواند 95/5 درصد واریانس را محاسبه و پوشش دهد.
ایجاد اصلاحات ساختاری- مدیریتی در بخشهای مختلف فوتبال اعم از فدراسیون، سازمان لیگ و باشگاهها و توجه به متغیرهای موجود در این عامل (اصلاح ساختار مدیریتی باشگاهها، استفاده از رویکرد مدیریت علمی در فوتبال کشور، اجرای طرحهای راهبردی و عملیاتی بازاریابی در سطوح مختلف فوتبال، خصوصیسازی شرکتها و صنایع دولتی، فراهم آوردن امکان حضور بانوان در استادیومها، شفافسازی اطلاعات مالی و اقتصادی باشگاهها، ایجاد کمیتۀ بازاریابی متشکل از متخصصان بازاریابی در سازمان لیگ حرفهای فوتبال، اجارۀ طولانی مدت ورزشگاهها توسط باشگاهها) میتواند برای جذب بهتر اسپانسرها مؤثر واقع شود."