چکیده:
با افزایش رقابت بین مناطق گردشگری، استراتژیهایی که پتانسیل گردشگری ورزشی را در مناطق گردشگری کشف کند، توسعه یافته است. هدف از تحقیق حاضر بررسی عوامل مؤثر بر وفاداری گردشگران در رویدادهای ورزشی استان آذربایجان شرقی است. بدین منظور 102 گردشگر بهصورت خوشهای و تصادفی ساده پرسشنامة تجدیدنظر شدة تراویس (2008) را تکمیل کردند. با استفاده از یافتههای مدل آماری SEM متغیرهای تأثیرگذار بر وفاداری گردشگران ورزشی و غیرورزشی شناسایی شدند. متغیرهای اثرگذار بر وفاداری بر گردشگران ورزشی عبارتند از: اعتماد، رضایتمندی، تصویرسازی، ورزشهایی شاخص، هیجان و تجارب منحصربهفرد. متغیرهای اثرگذار بر وفاداری گردشگران غیرورزشی عبارتند از: اعتماد، رضایتمندی، امنیت، تفاوتهای فرهنگی و حمل و نقل. نتایج نشان داد گردشگران ورزشی از گردشگران غیرورزشی وفادارترند که با یافتههای تحقیقات قبلی در این زمینه همخوانی دارد.
خلاصه ماشینی:
"و این که این تحقیق و امثال آن فوایدی دارد که انواع توریستها شناخته میشوند و راهکار های جذب گردشگران و راه های ایجاد وفاداری و رضایتمندی گردشگران به منطقه توریستی آذربایجان را به نهادها و مؤسسات گردشگری و همچنین سازمانها و ادارات تربیت بدنی نشان میدهد و با استفاده از این تحقیقات و آشکار شدن راهکار های مختلف جذب گردشگران، اداره تربیت بدنی استان آذربایجان شرقی و اداره صنایع دستی و جهانگردی استان آذربایجان شرقی را مجبور میکند تا آنجا را که باعث جذب گردشگران و نگهداری آنها برای آینده را بهتر اجرا کنند مثل فراهم آوردن هتلها و خدمات با کیفیت عالی، حملونقل آسان، ایجاد تصویر مثبت از منطقه گردشگری آذربایجان در اذهان توریستها و اینکه وفادار نگه داشتن گردشگران بهوسیلۀ برگزاری رویدادهای ورزشی دایمی به منطقه آذربایجان است.
K. Chiu (2006), Exploring Customer Satisfaction, Trust and Destination Loyalty in Tourism, Journal of American Academy of Business, Vol. 10, 56-159.
A positioning strategy for a tourist destination, based on analysis of customers' perceptions and satisfactions, Marketing Intelligence & Planning, Vol. 23,172-187.
Behavioral Intntions, Journal of Travel & Tourism Marketing, Volume 26, Issue 8 December 2009 , pages 836 - 853.
(2010), Cognitive image change and loyalty in destination branding, Journal of Travel & Touris Marketing, Volume 23, Issue 2 JAN 2010 , pages 128- 140."