چکیده:
هدف از انجام پژوهش حاضر، بررسی عوامل تاثیرگذار بر موفقیت مدیریت ارتباط با هواداران در لیگ برتر فوتبال ایران است. روش تحقیق از نظر هدف از نوع تحقیقات توسعه ای و از نظر ماهیت از نوع تحقیقات اکتشافی است که اطلاعات لازم از طریق مصاحبه، مشاهده، بررسی ادبیات نظری و پرسشنامه گردآوری شده است. جامعه آماری این تحقیق شامل هواداران باشگاه ها در لیگ برتر فوتبال بودند. از بین 674 پرسشنامه گردآوری شده، 527 نفر بنا بر تعریف عملیاتی (میانگین حضور بیشتر از هشت بازی در یک فصل برای تیم مورد علاقه) هوادار بودند به عنوان نمونه آماری انتخاب شدند. از آمار توصیفی و استنباطی شامل آزمون های کولموگروف - اسمیرنوف، همبستگی پیرسون و معادلات ساختاری برای تجزیه و تحلیل داده ها استفاده شد. نتایج این مطالعه نشان داد بین متغیرهای مدیریت دانش، کیفیت خدمات و حمایت سازمانی با مدیریت ارتباط با هواداران رابطه معنا داری وجود دارد. همچنین نتایج این مطالعه نشان داد در بعد کیفیت خدمات وزن رگرسیونی کیفیت فنی و کیفیت کارکردی به ترتیب 575/0 و 491/0 بودند. درک و فهم نیازهای هواداران وفادار برای موفقیت هر نوع سازمان ورزشی از عناصر اساسی است. باشگاه های فوتبال کشور به تلاش های گسترده برای حفظ و نگهداری هواداران جاری و جذب هواداران جدید با فراهم نمودن امکانات مناسب، مدیریت و هدایت برنامه های مشتری محور و ایجاد دانش و اطلاعات مورد نیاز از طریق کانال های مختلف ارتباطی نیاز دارند.
خلاصه ماشینی:
"این مطالعه روی هواداران فوتبال لیگ برتر ایران تمرکز دارد و از نظر تعریف عملیاتی هوادار به کسی گفته میشود که بیشتر از هشت بازی از بازیهای تیم مورد علاقۀ خود را بهصورت حضور در استادیوم و از نزدیک طی یک فصل مسابقهای تماشا کند؛ بنابراین هدف از انجام این مطالعه بررسی عوامل تأثیرگذار بر موفقیت مدیریت ارتباط با هوادار در لیگ برتر فوتبال کشور بود که بهمنظور پاسخ به این پرسشها انجام شد: چه عواملی بر مدیریت ارتباط با هوادار تأثیرگذار است؟ ارتباط بین حمایت سازمانی، کیفیت خدمات و مدیریت دانش با مدیریت ارتباط با هوادار چگونه است؟ برای پاسخ به این پرسشها و دیگر پرسشهای مشابه زمینة تحقیق حاضر فراهم شد.
با توجه به اینکه یکی از عوامل تأثیرگذار بر جذب و حفظ هواداران، مدیریت ارتباط بهتر با آنان و فراهم کردن شرایط لازم توسط باشگاههاست، لازم است باشگاههای فوتبال لیگ برتر برای بهکارگیری اقدامات مدیریتی برای ارتباطات بهتر و اثرگذار با هواداران وارد عمل شده و چالشهای موجود بر سر راه کیفیت خدمات، حمایت سازمانی و مدیریت دانش را در مرحلۀ اول برای حفظ مشتریان موجود و در مرحلۀ بعد برای جذب مشتریان جدید برطرف نمایند.
Journal of Database Marketing & Customer Strategy Management.
Siriprasoetsin, P; Tuamsuk, K & Vongprasert, Ch. Factor’s affecting customer relationship management practices in Thai academic libraries."