چکیده:
در ادبیات مدیریت از معنویت محیط کار ب هعنوان یک دارایی باارزش ناملموس یاد م یشود
و تاثیر آن بر کارکرد های مهم مدیریت و سازمان در حال بررسی است. هدف این تحقیق،
بررسی تاثیر این متغیر مهم بر رضایت مشتریان با لحاظ نقش تعدیل کننده رفتار شهروندی
سازمانی است. پژوهش از نظر هدف، کاربردی و از نظر گردآوری داده ها از نوع تحقیقات
توصیفی/ همبستگی است. برای گردآوری داده ها، از پرسشنام ههای استاندارد استفاده شده
است. جامعه آماری پژوهش را اعضای هیئت علمی، کارکنان و دانشجویان تحصیلات
تکمیلی در سطح 27 دانشکده از دانشگاه های تبریز، صنعتی سهند و هنر اسلامی تبریز
تشکیل می دهند. با استفاده از فرمول کوکران، در سطح اطمینان 95 درصد، نمونه آماری
برای اعضای هیئت علمی و کارکنان 289 نفر و برای دانشجویان تحصیلات تکمیلی 359
نفر مشخص و به روش طبقه ای - تصادفی گردآوری شد. نتایج به دست آمده از تجزیه و
تحلیل رگرسیون گا مبه گام، بیانگر رابطه معنی دار معنویت محیط کاری و رضایت مشتریان
ب هطور مستقل و عدم تایید نقش تعدی لگری رفتار شهروندی سازمانی است. همچنین نتایج
ضریب همبستگی اسپیرمن نشان داد معنویت، در سطوح فردی )کار بامعنا( و سازمانی
)همسویی ارز شها( با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت مشتریان رابطه مثبت و معنی دار
دارد؛ اما در سطح گروهی )احساس همبستگی( با رفتار شهروندی سازمانی و رضایت
مشتریان رابطه معنی داری ندارد.
خلاصه ماشینی:
نتايج به دست آمده از تجزيه و تحليل رگرسيون گام به گام ، بيانگر رابطه معني دار معنويت محيط کاري و رضايت مشتريان به طور مستقل و عدم تأييد نقش تعديل گري رفتار شهروندي سازماني است .
Jacobson جدول ١: مطالعات خارجي و داخلي در حوزه معنويت محيط کاري ١ متغيرها نويسندگان نتايج تعيين هفت بعد معنويت محيط کاري معنويت محيط اشموس و دوچن (٢٠٠٠) در سه سطح فردي ، گروهي و سازماني (مفهکوام يسازي ميتروف و دنتون (١٩٩٩) قابل مديريت بودن معنويت درمحيط کار معنويت ) تعيين مدل سنجش معنويت بر اساس ميليمن و ديگران (٢٠٠٣) سه سطح فردي ، گروهي و سازماني فرهنگــي و ديگــران (١٣٨٥) و يزداني و ديگران بهبود رفتار شهروندي سازماني (1389) کريشناکومار و نک (٢٠٠٢) افزايش صداقت و اعتماد رضايي منــش و کرمانشــاهي (١٣٨٩)؛ بنفيــل (٢٠٠٣)؛ کينجرســکي و اسکريپنک (٢٠٠٦) و افزايش تعهد سازماني يزداني و ديگران (١٣٨٩) معنويت محيط کاري الطاف و آتيف آوان (٢٠١١)؛ ميليمن و فرگوســن (پيامدهاي (٢٠٠٣)، يزداني و ديگران (١٣٨٩)؛ نور و اورگان ١ افزايش رضايت شغلي معنويت ) (٢٠٠٦) و سيدجوادين و ديگران (١٣٨٤) فرشمن (١٩٩٩) و مقيمي و ديگران (١٣٨٦) افزايش خلاقيت کلود و زامور (٢٠٠٣) و دوچون و پلاومن ٢ (٢٠٠٥) افزايش بهره وري فرهنگــي و ٣رســتگار (١٣٨٥) و جياکاليــن و انگيزش در کار جورکيويکس (٢٠٠٤) گزينش کارکنان بر اســاس فلســفه معنويت محيط وانگرمارش و کونلي ٤ (١٩٩٩) معنويت محور سازمان کاري (ايجادکننده هاي يزداني و ديگران (١٣٨٩) عدالت سازماني معنويت ) کينجرسکي و اسکريپنک (٢٠٠٦) فضا و فرهنگ مناسب در محيط کار در زمينــه معنويت در محيط کار هنوز مدل هــا و روش هاي تحقيق کاملا قابل قبول همگان وجود ندارد.