چکیده:
پژوهش حاضر با مطالعه تکیه گاه های شغلی اعضای هیات علمی دانشگاه ارومیه و رابطه آن با تعهد سازمانی انجام شده است. با استفاده از روش تحقیق توصیفی از نوع همبستگی 86 نفر از اعضای هیات علمی با توجه به دانشکده محل خدمت به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب با حجم بطور تصادفی انتخاب شدند. برای گردآوری داده های پژوهش از دو پرسشنامه استاندارد تکیه گاه های شغلی بر پایه مدل شاین و همچنین از پرسشنامه تعهد سازمانی بر پایه مدل بالفور و وکسلر استفاده شد. برای سنجش میزان پایایی از ضریب آلفا کرونباخ در یک مطالعه مقدماتی روی یک نمونه 40 نفری، پرسشنامه تکیه گاه های شغلی 894%=α و پرسشنامه تعهد سازمانی 881%=α به دست آمد. داده های تحقیق پس از جمع آوری بر اساس سوال های پژوهش و با استفاده از تحلیل مانوا و تحلیل رگرسیون چندگانه تحلیل شدند. نتایج به دست آمده نشان داد که: 1- اعضای هیات دانشگاه تمامی ابعاد تکیه گاه های شغلی را دارا هستند. 2- بین شایستگی فنی- کارکردی، شایستگی مدیریت عمومی، خودمختاری- استقلال، امنیت- ثبات، خلاقیت کار آفرینی، چالش محض و سبک زندگی با کل ابعاد تعهد سازمانی رابطه مثبیت و معنی دار وجود دارد 3- تکیه گاه های شایستگی مدیریت عمومی، خدمت و از خودگذشتگی و ایثار، چالش محض و امنیت و ثبات می توانند به طور مثبت و معنی دار ابعاد تعهد سازمانی (تعهد همانندسازی شده، تعهد پیوستگی و تعهد مبادله ای) را پیش بینی کنند.
The present study is aimed at career anchors of faculty members of University of Urmia and its relationship with organizational commitment. This is a descriptive correlation study. The sample was 86 faculty members randomly selected according to the faculty. Two questionnaires on career anchors and organizational commitment were used for data collection.. The data was analyzed making use of MANOVA and Regression. The results showed that: 1-University faculty members have all aspects of career anchor. 2There is a positive significant relationship between all aspects of career anchor satisfaction and organizational commitment components. 3-general managerial competence، Service and dedication، pure challenges and Security / stability are significant predictors of organizational commitment (identification، affiliation and exchange).
خلاصه ماشینی:
٢- بين شايستگي فني- کارکردي، شايستگي مديريت عمومي، خودمختاري- استقلال ، امنيت - ثبات ، خلاقيت کار آفريني، چالش محض و سبک زندگي با کل ابعاد تعهد سازماني رابطه مثبيت و معنيدار وجود دارد ٣- تکيه گاه هاي شايستگي مديريت عمومي، خدمت و از خودگذشتگي و ايثار، چالش محض و امنيت و ثبات ميتوانند به طور مثبت و معنيدار ابعاد تعهد سازماني (تعهد همانندسازي شده ، تعهد پيوستگي و تعهد مبادله اي) را پيش بيني کنند.
com) ** کارشناس ارشد مديريت آموزشي *** دانشجوي کارشناسي ارشد مديريت آموزشي دانشگاه اروميه مقدمه اصليترين عامل تعيين کننده پيشرفت و توسعه جامعه در شرايط متحول کنوني جهاني ميزان برخورداري از نيروي انساني کار و خلاق در دانشگاه است که اين خود به ميزان برخوداري جوامع از دانش ، آموزش ، پژوهش و بهسازي محيط زندگي بستگي دارد (فريدوني، ١٣٨٣).
با توجه به مسائل مطرح شده در اين پژوهش ، تلاش شده است که به مطالعه تکيه گاه هاي شغلي اعضاي هيأت علمي و رابطه آن با تعهد سازماني پرداخته شود.
اين پرسشنامه به گونه تفکيکي و با استفاده از مقياس پنج درجه اي ليکرت تکيه گاه هاي شغلي را مورد سنجش قرار ميدهد که شامل موارد شايستگي فني - کارکردي (سؤال هاي ١ تا ٥)، شايستگي مديريت عمومي (سؤال هاي ٦ تا ١٠)، خود مختاري-استقلال (سؤال هاي ١١تا ١٥)، امنيت - ثبات (سؤال هاي ١٦-٢٠)، خلاقيت کار آفريني (سؤال هاي ٢١ تا ٢٥)، خدمت و از خود گذشتگي (سؤال هاي ٢٦ تا ٣٠)، چالش محض (سؤال هاي ٣١ تا ٣٥) و سبک زندگي (سؤال هاي ٣٦ تا ٤٠) است .
نتايج حاصل از سؤال اول پژوهش نشان داد که بين تکيه گاه هاي شغلي با کل ابعاد تعهد سازماني رابطه مثبت و معنيداري وجود دارد.