چکیده:
هدف این پژوهش، شناسایی چالش های مربوط به شیوه های ارزشیابی در نظام آموزش عالی است. در بخش کیفی 12 نفر از مدرسان با سابقه آموزشی دانشگاه بوعلی سینا با نمونه گیری ملاک محور و در بخش کمی 384 نفر دانشجو با نمونه گیری طبقه ای نسبتی انتخاب شدند. در بخش کیفی برای جمع آوری و تحلیل داده ها از مصاحبه نیمه ساختار یافته و مقوله بندی و در بخش کمی از پرسشنامه محقق ساخته استفاده شد و داده های آن با تحلیل عامل اکتشافی و تحلیل واریانس تحلیل شد. یافته ها نشان داد، شش عامل شامل عدم آشنایی اساتید با اهداف ارزشیابی، موانع ساختار نظام آموزش عالی، بی توجهی به پیامدهای منفی ارزشیابی، نبود بسترهای لازم برای ارزشیابی مستمر، عدم توجه به کسب مهارت های سطوح بالا و عدم تاکید شیوه های ارزشیابی به حیطه های مختلف یادگیری 36 /41درصد از واریانس کل مقیاس را تبیین می کنند. ارزشیابی از آموخته های دانشجویان در نظام آموزش عالی ایران با چالش های متعددی روبه رو است که بخشی از این چالش ها در پژوهش حاضر شناسایی شده است.
The main purpose of this research is to identify the challenges related to student learning evaluation in Iranian higher education system. The research population in qualitative section was 12 faculty members from Bu Ali- Sina University who were selected based on criteria oriented purposeful sampling. In quantitative section، 7309 graduate students were research population that sampling was done based on ratio randomly categorizing method. Semi structure interview was used for data gathering from faculty members and data was analyzed based on categorizing method and for students a researcher made questioner was used and data analyzed by factor analysis and one way variance analysis. Findings of this research showed six factors such as: unfamiliarity of faculty with evaluation goals، structural hindrances، lack of grounds for implementing formative evaluation، lack of attention to negative effects of learning evaluation method، lack of attention to acquiring higher skills and neglecting some of learning domains by evaluation methods. Six identified factors are indicating 41/36 percent of total variance. As a result، evaluation as part of learning process is faced with many challenges in Iranian higher education system.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داد، شش عامل شامل عدم آشنايي اساتيد با اهداف ارزشيابي، موانع ساختار نظام آموزش عالي، بيتوجهي به پيامدهاي منفي ارزشيابي ، نبود بسترهاي لازم براي ارزشيابي مستمر، عدم توجه به کسب مهارت هاي سطوح بالا و عدم تأکيد شيوه هاي ارزشيابي به حيطه هاي مختلف يادگيري ٤١/٣٦درصد از واريانس کل مقياس را تبيين ميکنند.
جدول (٢) ترتيب اولويت و شاخص هاي آماري عوامل شش گانه با استفاده از تحليل مولفه هاي اصلي (به تصویر صفحه رجوع شود) با توجه به داده هاي جدول (٢)، شش عامل شامل عدم آشنايي مدرسان با فلسفه و هدف ارزشيابي، مشکلات موجود در ساختار نظام آموزش عالي، بيتوجهي به پيامدهاي منفي شيوه هاي ارزشيابي فعلي، نبود بسترهاي لازم براي اجراي ارزشيابي مستمر، عدم توجه به کسب مهارت هاي سطح بالا و عدم توجه ارزشيابيها به حيطه هاي مختلف يادگيري به ترتيب اولويت چالش هاي مربوط به ارزشيابي در نظام آموزش عالي ايران را نشان ميدهند.
سپس اجراي تحليل عاملي اکتشافي براي شناسايي دقيق تر و اولويت بندي عامل ها، شش عامل را با اندکي تغيير در نامگذاري، به اين قرار نشان داد: عدم آشنايي مدرسان با فلسفه و هدف ارزشيابي، مشکلات موجود در ساختار نظام آموزش عالي، عدم توجه بر پيامدهاي غير تربيتي شيوه هاي ارزشيابي، نبود بسترهاي لازم براي اجراي ارزشيابي مستمر، عدم توجه به کسب مهارت هاي سطح بالا و عدم توجه ارزشيابي به حيطه هاي مختلف يادگيري .
Assessment, Learning and Judgement in Higher Education: A Critical Review.
In Gordon Joughin (editor) Assessment, Learning and Judgement in Higher Education.
In Gordon Joughin (editor) Assessment, Learning and Judgment in Higher Education.