چکیده:
با توجه به مشکلات فراوانی که بیشتر سازمان ها با آن مواجه اند، می توانیم ریشه برخی از مهمترین مشکلات را در نبود نگرش خدمتگزاری در سطح اعضای سازمان که صرفا توجه به منافع فردی خود را در اولویت قرار داده اند را نام ببریم و به همین لحاظ شکل گیری سازمان های خادم جهت توجه به منافع عموم جامعه و ارائه خدمات متعالی دارای اهمیت فراوانی است .
این مقاله، مبتنی بر پژوهشی کیفی، با استفاده از راهبرد مفهوم سازی داده بنیاد به مطالعه عوامل موثر برشکل گیری سازمان خادم در نهاد کمیته امداد امام خمینی(ره)می پردازد. در این راستا با 11 تن از مدیران کمیته امداد شهرستانهای استان کرمان و11تن از اعضاء هیات علمی دانشگاه ها به عنوان نمونه و به روش نیمه ساختار یافته مصاحبه شد ومتون مصاحبه در سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی مورد تحلیل قرار گرفت. نتایج نشان داد که نگرش خادمانه دراعضاء سازمان به عنوان مقوله محوری و در تعامل با عوامل دیگر، باعث شکل گیری سازمان خادم می گردد.نحوه تعامل این عوامل در مدل نهایی تحقیق نشان داده شده است. مطلع نمودن کارکنان از ارزش کار خود و تاثیری که برزندگی دیگران دارند و همچنین اگاه نمودن آنان از فرصت وتوفیق الهی که عرصه خدمت گزاری برایشان فراهم آورده است در شکل گیری نگرش خادمانه کارکنان تاثیر بسزایی دارد و در نهایت این نگرش پایه ای برای شکل گیری سازمان خادم خواهد بود.
Given the many problems that most organizations face, we can stem some of the most important
problems in the absence of service attitude in the organization members who prioritize solely
considering their individual interests, so the formation of the servant organizations has utmost
importance for considering the public interest and providing excellent services.
This article, based on the qualitative research, studies the factors affecting the formation of servant organization in Imam Khomeini relief foundation using grounded conceptualization. In this regard, 11 executives of Relief Foundation of Kerman province and 11 faculty members interviewed as sample and using semi-structured method and the interview text analyzed in three stages: open coding, axial and selective. The results showed that the stewardship attitude in agency members as the central issue and in interaction with other factors led to the formation of a servant organization. How these factors interact shown in the final model of the study. Informing employees of their work value and its impact on others' lives and also informing them of the opportunities and divine grace that stewardship has brought them has a considerable impact in shaping the stewardship attitudes of staff and finally, this attitude will be the basis for the formation of a servant organization.
خلاصه ماشینی:
"طراحی وتبیین مدل سازمان خادم در بخش عمومی (مورد مطالعه: کمیته امداد امام خمینی(ره)) حسن درویش 1 ، علیرضا حسنزاده 2 ، محمد منتظری 3 ، علیرضا فتحیزاده 4 چکیده با توجه به مشکلات فراوانی که بیشتر سازمانها با آن مواجهند، میتوانیم ریشه برخی از مهمترین مشکلات را در نبود نگرش خدمتگزاری در سطح اعضای سازمان که صرفا توجه به منافع فردی خود را در اولویت قرار دادهاند را نام ببریم و به همین لحاظ، شکلگیری سازمانهای خادم برای توجه به منافع عموم جامعه و ارائۀ خدمات متعالی دارای اهمیت فراوانی است.
به عنوان مثال، فقیهی وهمکاران(1387) در تحقیق خود به این نتیجه رسیدند که بیمارستانهای Dodman Council Green Leaf Fridrecson Bryant Hernandez Donaldson & Davis Berry تهران از نظر پاسخگویی و کیفیت خدمات در وضعیت مناسبی نیستند و ضعف فرهنگ خدمترسانی، به کاهش اعتماد شهروندان منجر شده است.
Jeavons نظریۀ سازمان خادم که مبتنی برانگیزههای خادمیت همچون: انگیزههای الهی، روانی و مادی است، نگرشی خدمتگرا را در اعضای سازمان ایجاد میکند و این نگرش را عواملی از قبیل تلاش و پشتکار اعضا، جمعگرایی اعضا، همراستایی اهداف در جهت خدمت به جامعه، سعۀ صدر اعضا، وفای به عهد اعضا، فضای معنوی سازمان و اعتماد مردمی(زمینه و بستر) و شرایط مداخلهگری همچون: رهبری خادم و مطالبهگری محیطی همراهی میکند و منجر به کنشهای خادمیتمحور(راهبردها) همچون: بوروکراسیزدایی، عدم سیاستزدگی و ظرفیتسازی میشود و در نهایت، نتیجۀ تعامل این عوامل به صورت سازمان خادم که مشکلگشایی، سلامت سازمانی و پاسخگویی را در بر میگیرد، متبلور میشود."