چکیده:
مسئله اصلی مقاله حاضر میزان و نوع بازنمایی دین در فیلمنامههای سینمایی ارسالی به اولین جشنواره فیلم دینی رویش است. برای این منظور، با توجه به تعاریف مختلفی که از دین صورت گرفته بود، تعریف بروندینی لئوبا با قدری تغییر استفاده شد. بر اساس این تعریف، دین مجموعهای شامل چهار بعد نظری ـ اعتقادی، درون فردی، رفتاری و نهادی در نظر گرفته شده است. روش اجرای تحقیق اسنادی بوده و با تکنیک تحلیل محتوا انجام شده است. جامعه آماری تحقیق تمام فیلمنامههای ارسالی به جشنواره بوده که از این میان 158فیلمنامه به شیوه نمونهگیری تصادفی نظاممند انتخاب شدهاند. یافتههای تحقیق نشان میدهند بعد درون فردی دین کمترین تجلی را در فیلمنامههای ارسالی به جشنواره داشته و ابعاد تجسمیافته از دین همچون تجلیات مادی و رفتاری دین بیشترین ظهور را داشته است. درنتیجه، به نظر میرسد آنچه با عنوان فیلمنامههای دینی ارسال شده است بهطور عمده شامل عناصر از پیش ساختهشده دینی ـ همچون هنجارها و ابنیه دینی ـ بوده است تا تجربه دینی یا ارزشهای اخلاقی.
خلاصه ماشینی:
"فراوانی و درصد ظهور شاخصهای آداب دینی از بعد رفتاری دین در فیلمنامههای جشنواره شاخصها فراوانی درصد فرایض عبادی دینی و متعلقات 597 80/43 عزاداری 200 67/14 اذکار دینی 167 25/12 زیارت 105 70/7 سایر آداب 294 57/21 جمع 1363 00/100 بررسی شاخصهای سطح سوم رفتارهای اجتماعی دینی مشخص میسازد که بیشتر موارد رفتارهای اجتماعی مربوط به حریمها، ضوابط و هنجارهای روابط میان مرد و زن است که 7/76درصد فراوانی بازنماییهای این حوزه را تشکیل داده است.
فراوانی و درصد ظهور شاخصهای رفتارهای اجتماعی از بعد رفتاری دین در فیلمنامههای جشنواره شاخصها فراوانی درصد رابطة دو جنس 135 70/76 نهی از منکر 11 25/6 جهاد 30 05/17 جمع 176 00/100 از این میان رفتارهای احساسی دینی، بیشترین فراوانی نسبی، مربوط به دعا و نیایش (با 4/26درصد موارد) و توسل به سوژه(های) دینی(با 2/21درصد) بوده است.
فراوانی و درصد ظهور شاخصهای تولیدات مادی از بعد نهادی دین در فیلمنامههای جشنواره شاخصها فراوانی درصد ابزار دینی 411 37/35 ابنیه دینی 717 70/61 آثار هنری 34 93/2 جمع 1162 00/100 از میان شاخصهای مقوله بعد نهادی دین، تکیه کلام های دینی با، 5/63درصد از سهم مضامین مربوط به ادبیات دینی را دارا بوده است؛ درحالیکه اسامی دینی، 5/36درصد از این مقوله را به خود اختصاص داده است."