چکیده:
هدف این تحقیق شناسایی مؤلفههای ترغیب مخاطب بزرگسال برای رفتن به سینما و ارائه مدلی بر مبنای روش آمیخته اکتشافی است. روش تحقیق بر اساس الگوی کرسول در دو بخش کیفی و کمی تنظیم شده است. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمی از روش توصیفی همبستگی بر مبنای روش تحلیل عاملی تأییدی استفاده شد. جامعه آماری در بخش کیفی مدیران ارشد سینمایی، کارگردانان، تهیهکنندگان، منتقدین، بازیگران، اساتید جامعهشناسی و روانشناسی اجتماعی و مخاطبان حرفهای سینما بودند که از بین آنها 22 نفر بر اساس نمونهگیری هدفمند انتخاب و در تحقیق مشارکت کردند. در بخش کمی نیز با روش نمونهگیری سهمیهای 1031 نفر از شهروندان تهرانی از بین 43 سینما انتخاب که میان آنها پرسشنامه توزیع شد. ابزار پژوهش در بخش کیفی، مصاحبه عمیق و در بخش کمی پرسشنامه حاصل از مقولههای کیفی بود که ابتدا با استفاده از روایی محتوایی و روایی عاملی، قابلیت اعتبار آن تأیید شد. برای بررسی قابلیت اعتماد پرسشنامه از روش آلفای کرونباخ استفاده شد که معادل 912/0 بود که نشان از پایایی مناسب ابزار دارد. تجزیه و تحلیل دادهها در بعد کیفی ابعاد مختلفی را شناسایی کرد که از آن جمله میتوان به ابعاد فردی و روانشناختی، بعد اقتصادی، محیطی و فرهنگی، بعد سیاستگذاری و برنامهریزی، بعد ویژگیهای فیلم خوب و سینمای مطلوب اشاره کرد. نتایج نشان داد که ضریب تأثیر ابعاد چهارگانه تفاوت ناچیزی با هم دارند. مدل استخراج شده نشان میدهد در کنار تولید فیلم خوب، توجه به نیازهای ارضانشده مخاطب میتواند در ترغبت مخاطب به سینما تأثیرگذار باشد.
خلاصه ماشینی:
"مؤلفههای مؤثر بر انگیزه سینما رفتن مؤلفههای اصلی ابعاد عامل ترغیبکننده اقتصادی، محیطی و فرهنگی عوامل فرهنگی تمایلات مذهبی تقویت احساس هویت فرهنگی عوامل جمعیتشناختی شغل فرد تحصیلات فرد تحصیلات والدین فرد شغل والدین عوامل اقتصادی درآمد فرد قیمت بلیط سینما سیاستگذاری و برنامهریزی برنامهریزی اکران زمانبندی اکران فیلمهای جدید افزایش ساعت پخش فیلم در سینماها جشنواره فجر و سیاستهای عمومی اکران تبلیغات فیلم تبلیغات شهری فیلمهای جدید تبلیغات تلویزیونی فیلمها یادداشتها و دیدگاههای منتقدان سینما مطالب شبکههای اجتماعی ویژگیهای مربوط به فیلم و سینما سینمای مطلوب اندازه پرده سینما کیفیت صدا کیفیت صندلیهای سینما داشتن پارکینگ در سینما داشتن خدمات رفاهی سینما فیلم خوب حضور بازیگران معروف در فیلم کارگردان فیلم اطلاع کلی از داستان فیلم بحث و نتیجهگیری برای پاسخ به سؤال اول یعنی: مؤلفههای کلیدی حاصل از تجارب صاحبنظران و مخاطبان سینما که باعث ترغیب مخاطبان بزرگسال تهرانی برای تماشای فیلم در سینما (رفتن به سینما) میشوند کداماند؟ نتایج تحقیق پس از پردازش نهایی نشان داد این عوامل در تحریک انگیزههای مخاطب برای رفتن به سینما نقش دارند: تمایل به تفریح و سرگرمی مخاطب سینما، تمایل به گذراندن اوقات خوش، تمایل به تجربهکردن حس صمیمیت جمعی، علاقه به تعامل اجتماعی لذتبخش، علاقه به درک واقعیتهای ارتباطی در جامعه، علائق آکادمیک، تمایل به اندیشه و تفکر در مورد واقعیات، علاقه به ارتقای فردی، تمایل به رشد فکری کودکان، تمایل به تجربه نوستالژی در سینما، تحریک عواطف و احساسات، تمایل به تکرار تجارب خوش گذشته، دورشدن از زندگی روزمره، تجربه بهت و حیرت به دلیل آشنایی با دنیاهای جدید و ناشناخته، علاقه به تجربه کردن لذت زیباییشناختی بهواسطه تماشای فیلم، تحریک نوآوری، تمایل به تنها بودن به بهانه رفتن به سینما و بهبود اوضاع روحی در شرایط وخیم."