چکیده:
در سالیان اخیر با توجه به رشد فزاینده تحقیقات میانفرهنگی در حوزههای مختلف علوم انسانی به خصوص فلسفه در جامعه ایرانی و طرح مسائل جدی در روش این تحقیقات و اعتبار آنها دو مطلب بسیار ضروری مینماید. مطلب نخست بررسی روش و اعتبار فلسفه تطبیقی به عنوان الگوی رایج در این تحقیقات، و مطلب دیگر ارائه الگویی متناسب جهت ارائه و انجام تحقیقات منطبق با اهداف این پژوهشها، یعنی تعامل و گفتگوی میانفرهنگی است. فلسفه میان فرهنگی در جامعه معاصر فلسفی آلمانی زبان اهمیت ویژهای یافته است. متفکران این عرصه سعی میکنند تا افقی جدید در تعاملات و مطالعات میان فرهنگی ارائه کنند و البته در این میان غالبا فلسفه تطبیقی را نقد میکنند. ما در این مقاله سعی داریم تا ضمن بررسی و نقد فلسفه تطبیقی از حیث روشی در ایران، فلسفه میان فرهنگی را به عنوان افقی دیگر برای مطالعات فلسفی طرح کنیم و به علاوه الگوی پژوهشی پولیلوگ از فیلسوف وینی فرانتس مارتین ویمر را به عنوان برنامهای تنظیمی برای مطالعات میانفرهنگی معرفی میکنیم. در این الگو استانداردها و شرایط لازم جهت انجام تحقیقات فلسفی در جهت تحقق گفتگوی میانفرهنگی ارائه میشود.
خلاصه ماشینی:
"غربشناسی بنیادی، پژوهشگاه علوم انسانی و مطالعات فرهنگی سال ششم ، شمارة اول ، بهار و تابستان ١٣٩٤، صص ٢٧- ٥٠ پولی لوگ (گفت وگوی چندجانبه میان فرهنگی ) به مثابه الگویی برای پژوهش های فلسفی و گذر از فلسفه تطبیقی رضا دهقانی 1 علی اصغر مصلح 2 چکیده : در سالیان اخیر با توجه به رشد فزاینده تحقیقات میان فرهنگی در حوزه های مختلف علوم انسانی به خصوص فلسفه در جامعه ایرانی و طرح مسائل جدی در روش این تحقیقات و اعتبار آن ها دو مطلب بسیار ضروری می نماید.
اما آن چه ما در این مقاله در پی آن هستیم طرح افقی جدید در مطالعات فلسفی است ؛ این افق ، افق طرح شده در الگوی پولی لوگ یا گفت وگوی چندجانبه میان فرهنگی است و تلاش می کند تا وجه مثبت دغدغه تلاش های تطبیقی یعنی گفت وگو و فهم سنت های فرهنگ دیگری را به تحقق انضمامی نزدیک کند و البته در این راه از خود فلسفه تطبیقی به معنای رایج آن گذر می کند.
هرچند خود ویمر در باب تمایز مذکور موضعی ندارد و اساسا به این تمایز توجهی ندارد ولی به نظر می رسد که فلسفه هایدگر متقدم با الگوی پیشنهادی وی تحت عنوان پولی لوگ ١٠ یا همان گفتگوی چندجانبه در تعارض نباشد و تأکید بر تجربه زیسته متفکران می تواند بستری برای فراروی از جزم اندیشی و پذیرش تکثر اندیشه ها در سنت های متکثر باشد."