چکیده:
سازمانها امروزه به دنبال تجمیع و افزایش منابع دانشی در سطح سازمان (میان کارکنان و گروههای کاری) هستند. در این مقاله به دنبال ارائه چارچوبی برای شناسایی و گروهبندی سازوکارهای نشر دانش هستیم که به یادگیری و استفاده از تجارب و تخصص کارکنان درگیر در پروژهها کمک میکند. بر این اساس به معرفی چارچوبی برای مقایسه سازوکارهای نشر دانش که به طور عموم در سازمانهای پروژهمحور استفاه میشود، میپردازیم. بسیاری از تحقیقات صورت گرفته در این زمینه تنها به یک بعد از سازوکارهای نشر دانش، یعنی سازوکارهای کدگذاری شده در مقابل شخصیسازی پرداختهاند. سازوکارهای شخصیسازی اغلب غیررسمی بوده و کاربرد اختصاصی دارند. در مقابل سازوکارهای کدگذاری شده رسمی و شامل پایگاههای دادهالکترونیکی هستند. در این مقاله به بررسی دو بعد "سازوکارهای کدگذاری شده در مقابل سازوکارهای شخصیسازی" و "سازوکارهای فردی در مقابل اجتماعی" در قالب یک ماتریس پرداخته شده است که سپس نحوه تعامل این سازوکارها با یکدیگر تشریح میشود. سازوکارهای نشر دانش فردی غیررسمی و غیر ساختیافتهاند. در مقابل سازوکارهای نشر دانش اجتماعی رسمی، ساخت یافته و توأم با امور روزمره سازمانی هستند. در ادامه با شناسایی سازوکارهای نشر دانش در گروه مپنا و با توجه به ویژگیهای سازمانی از جمله اندازه سازمان و پراکندگی جغرافیایی و ماهیت وظیفهای، به گروهبندی سازوکارهای نشر دانش در قالب چارچوب مذکور پرداخته شده است.
خلاصه ماشینی:
"جدول ٥ کدهای ثانویه با توجه به چارچوب پیشنهادی مقاله کد ابعاد چارچوب شرح سازوکارها و فناوریها ١- نشر فرد به فرد اطلاعات توسط کارکنان ٢- مکالمه های تلفنی ٣- تخصیص نیروی انسانی به طرحهای مختلف سازوکارهای ٤- چرخش شغلی م -١ فردی – شخصی سازی ٥- دورههای تخصصی برای کارکنان داخلی و خارجی ٦- مربی گری ٧- آموزشهای آغاز خدمت ١- به اشتراکگذاری اسناد و مدارک طرحهای قبلی به طور غیر رسمی ٢- مکاتبه های اداری و نامه نگاری به صورت آنلاین سازوکارهای ٣- ایمیل یا چت یا سیستم پیامرسانی الکترونیکی م -٢ فردی – کدگذاری شده ٤- مصاحبه زمان خروج ٥- وبلاگ شخصی کارکنان ١- تنظیم صورتجلسه ٢- دفترچه های راهنما (نظام نامه ) ٣- مستندسازی فرایندها ٤- نقشه دانش ٥- درس آموخته ها ٦- انجمن ها و فروم ها سازوکارهای ٧- سیستم های مدیریت اسناد م -٣ گروهی - کدگذاری شده ٨- ویکی ها ٩- نرمافزارهایی برای خودکارسازی فرایندها ١٠- پرتال سازمانی ١١- جلسه های دورهای رسمی ١٢- بازنگری پس از انجام فعالیت ١٣- بازنگری در زمان فعالیت ١٤- پایگاه داده متمرکز ١- شبکه های غیررسمی ٢- جلسه های دورهای غیررسمی ٣- کنفرانس ها و گردهمایی های علمی ٤- داستانسرایی سازوکارهای ٥- بازدید از پروژهها م -٤ گروهی – شخصی سازی ٦- مدیر پروژه مشترک ٧- مدیر ارشد اطلاعات ٨- استخدام مدیر دانشی ٩- تیم های چند وظیفه ای ١٠- طوفان فکری ٥-١- سازوکارهای فردی – شخصی سازی در مواردی که از سازوکارهای فردی - شخصی سازی شده استفاده می شود، کارکنان به شـدت متکی به ارتباط با افرادی هستند که آنها را می شناسـند یـا آنهـا را بـه فـرد مـورد نظـر معرفـی می کنند."