چکیده:
در شرایط فزاینده رقابت کنونی استفاده از ساختار شرکتهای مادر تخصصی در بسیاری از کشورهای پیشرفته و همچنین در کشور ما متداول شده است. تشکیل این شرکتها باعث میشود که از قبل همافزایی به وجود آمده میان شرکتهای زیرمجموعه، ارزشی ویژه خلق شود. هم اکنون، مدیریت سازمانهای چند کسب و کاره اهمیت زیادی پیدا کرده است و در این میان آمار رو به افزایش شرکتهایی که تحت ساختار هلدینگی سازماندهی میشوند، بر اهمیت موضوع میافزاید. این تحقیق بر آن است مدلی را به منظور تهیه نقشه استراتژی به عنوان اولین مرحله در اجرای استراتژی از راه کارت امتیازی متوازن در یک هلدینگ ارائه دهد. این مدل میتواند به عنوان یک داشبورد در خدمت شرکت مادر به رصد کردن شرکتهای زیرمجموعه کمک شایانی کند. در این تحقیق پس از بررسی پیشینه نظری، با توجه به ماهیت موضوع، یعنی انتخاب ابعاد عملکرد، بهترین روش، مصاحبه با مدیران هلدینگ و شرکتهای زیرمجموعه و بهکارگیری روش تحقیق کیفی، تا این مرحله از کار، تشخیص داده شده است. پس از شناسایی ابعاد به منظور ترسیم سلسله مراتب ابعاد و ارتباط بین آنها از ابزار پرسشنامه و روش کمی مدلسازی ساختاری - تفسیری استفاده شده است. درنهایت مدلی که شامل 11 بعد در 4 سطح استخراج شده است.
خلاصه ماشینی:
اما مسئله اساسی در فرایند تدوین نقشه استراتژی این است کـه انتخـاب اهـداف موجـود در این نقشه و روابط علی و معلولی بین آنها به طور عمده به صورت ذهنی انجام می شـود و هـیچ روش علمی برای رسیدن به آن طی نمی شود.
مبتنی بر اهداف پژوهش ، سؤالهای پژوهش نیز به صورت زیر مطرح است : - سطوح الگوی نقشه استراتژی و اهداف موجود در آن، در هلدینگ مورد بررسی کدامند؟ - روابط علی و معلولی میان اهداف استراتژیک در نقشه استراتژیک به چه ترتیب است ؟ قلمرو زمانی : این تحقیق در بازه زمانی دی ماه ١٣٩٠ تا شهریور ١٣٩١ انجام شـده اسـت و در آن اطلاعات مربوط به سه سال گذشته این شرکت بررسی شده است .
این ابزار به کارکنـان سـازمان یـک نگـاه مستقیم و روشن می دهد تا بدانند چگونه فعالیت های خود را بـه اهـداف جـامع سـازمان متصـل کرده و آنها را در جهت انجام هر چه بهتر اقدامهای خـود هماهنـگ کننـد [١٩، صـص ٧٢ - ٨٠] توسعه ارتباطات علی و معلولی میان اهـداف اسـتراتژیک در نقشـه اسـتراتژی مرحلـه مهمـی از توسعه کارت امتیازی متوازن است و از این راه ارتباط زمانی میـان اهـداف اسـتراتژیک تشـریح می شود.
در سطح چهارم نیز که مربوط به زیرساخت هـای رشـد ایـن سـازمان اسـت ، اهداف افزایش تحقیق و توسعه ، توسعه سازمان و منابع انسانی و بهبود زیرساخت های عملیاتی آمده است .