چکیده:
هدف اصلی این پژوهش بررسی و نقد سند تحول بنیادین ,to teaching and learning activities is inevitableآموزش و پرورش از بعد نظارت و راهنمایی میباشد. برای especially when the need for education is undergoingfundamental changes. With respect to that fundamental دست یابی به این هدف از روش پژوهش تحلیل محتوا بهره evolution document of education can be considered theگرفته شد. برای این منظور با رجوع به ادبیات نظری، ministry of education roadmap. Therefore, the mainissue of this study and critique of fundamental مولفه های اصلی و زیر مولفه های نظارت و راهنمایی evolution document of education is the supervisiondimension. In order to achieve the aim of this study تعلیماتی شناسایی شدند، سپس برمبنای آن متن سند تحول refers to the documents and sites relevant data andبنیادین آموزش و پرورش مورد تحلیل قرار گرفت . به information has been collected. Firstly, definitions andconcepts and components of supervision were extracted طورکلی، یافته های حاصل از تحلیل سند حاکی از عدم of the resources. The findings of this study indicate thatتوجه همه جانبه به تمامی مولفه های نظارت و راهنمایی the fundamental evolution document of the educationsystem, among other aspects though brief references تعلیماتی میباشد. با وجود اشاره مستقیم و غیرمستقیم به have been to the supervision dimension. In somecomponents, such as purpose, methods, the teacher as برخی از مولفه ها مانند هدف ، روش ، معلم ، محتوا، برنامه ¬ an important element, content and curriculum officialsدرسی و مسئولان و ناظران آموزشی در مبانی نظری و and supervisors in theoretical foundations andstatements are indirect references document. But گزاره های سند، به نظر میرسد مولفه های دیگر نظارت و features such as supervision process, necessary featuresراهنمایی تعلیماتی مانند فرایند نظارت ، ویژگیهای لازم ,supervisors, school climate and learning environmentthe principles and foundations of supervision, and the ناظران ، جو مدرسه و محیط آموزشی، اصول و مبانی نظارت role and duties of the supervisors, in the context ofو نقش ها و وظایف ناظران مورد توجه قرار نگرفته است .
خلاصه ماشینی:
براي تحقق هدف ها و برنامه هاي سند ملي آموزش و پرورش در افق چشم انداز، سياست گذاري، برنامه ريزي و نظارت بر فرايند تحول بنيادين در دو سطح صورت ميپذيرد: بخش اول ناظر به سياست گذاري و تصميم گيري کلان و نيز ارزيابي و نظارت راهبردي فرايند تحول بنيادين نظام تعليم و تربيت رسمي عمومي مي باشد که اين امر بر عهده شوراي عالي انقلاب فرهنگي است .
ارتباط گزاره با مؤلفه : در اين مورد به يکي از مؤلفه هاي نظارت و راهنمايي که معلم مي باشد اشاره شده و بر نقش معلم در بهبود فرايند تعليم و تربيت که خود اصلي ترين هدف نظارت مي باشد، تاکيد شده است .
٧) مسئولان و ناظران راهنمايي تعليماتي گزاره سند: براي تحقق هدف ها و برنامه هاي سند ملي آموزش و پرورش در افق چشم انداز، سياست - گذاري، برنامه ريزي و نظارت بر فرايند تحول بنيادين در دو سطح کلان سياست گذاري و برنامه ريزي انجام مي شود.