چکیده:
هدف این مقاله بررسی تاثیر رهبری خدمت گزار بر اثربخشی پیروی است . متغیرهای مدل بر اساس مطالعات نظری و تجربی انتخاب شد و با استفاده اطلاعات حاصل از پیمایش ، مبتنی بر نظرسنجی مـدیران و کارکنـان ٢٢ سازمان دولتی در ایران ، فرضیه های تحقیق بررسی گردید. تمایز این مقاله در مقایسه با سایر مطالعـات در این است که به جای تحلیل همبستگی انفرادی بـین متغیرهـا و لحـاظ نکـردن سـایر شـرایط ، بـا اسـتفاده ا روش های پیشرفته ، روابط بین متغیرها را به صورت تعاملی، همزمان و به شکل دوطرفه بررسی کـرده اسـت . به این منظور نخست با اسـتفاده از نـرم افزارهـای Eviews٧١ و SPSS١٩ و روش اقتصادسـنجی کمتـرین مجذورات معمولی (OLS) پارامترهای مدل براورد شد. از آن جایی که امکـان وجـود جریـانی دو طرفـه ا روابط عّلی میان متغیرها وجود دارد، سیستم معادلات همزمان سه مرحله ای (SLS٣) برای بررسـی همزمـان تاثیر تمامی متغیرها بر متغیرهای وابسته تحقیق استفاده شد. نتایج کمـی بـراورد مـدل هـا بـا بـراورد سیسـتم معادلات همزمان نشان می دهد که تاثیر رهبری خدمتگذار بر اثربخشی پیروی معنادار است .
خلاصه ماشینی:
"3. Stramba / گرفت ، از این رو برای امکان پذیرشدن ارائه نتیجه گیری کلی در مورد تأثیر رهبری خدمت گزار بر اثربخشی پیروی، از سیستم معادلات همزمان سه مرحله ای به عنوان یکـی از پیشـرفته تـر ین روش های بررسی سیستم معادلات همزمان استفاده شده است .
این متغیر از روش شرر و همکاران ٤ و دنابو٥ قابل اندازه گیری است [٢٠، ص ٨]؛ لذا این مقاله سؤال آیا تعهد پیرو به رهبر و خودباوری پیـرو موجـب اثربخشـی پیروی میشود یا خیر را بر اساس مفاهیم اشاره شده مورد بررسی قرار خواهد داد.
٣. ضریب تعیین الگوی رابطه بین متغیر رهبری خدمت گزار نشان میدهد کـه ٣̄٦٥ درصـد تغییرات متغیر تعهد رهبر به پیرو تشریح شده است ؛ بنابراین فرضیه سوم رد نمیشود.
٣. ضریب تعیین الگوی رابطه بین متغیر لگاریتمی رهبری خدمت گزار نشـان مـ ی دهـد ٤̄٥ درصد تغییرات متغیر لگاریتمی تعهد رهبر به پیرو تشریح شده است ، درنتیجه فرضیه پـنجم رد نمیشود.
٧- نتیجه گیری در این مقاله برای بررسی تأثیر رهبری خدمت گزار بر اثربخشی پیروی در سازمان های دولتـی به صورت تجربی، نخست بر اساس مبانی نظری متغیرهای عزت نفس ، تعهد پیـرو بـه رهبـر، خودباوری به عنوان متغیرهای میانجی در قالب مدل مفهومی بیان شد.
نتایج این روش در سـطح اطمینـان ٩٥ درصد نشان میدهد که تأثیر رهبری خدمت گزار بـر عـزت نفـس ، تعهـد پیـرو بـه رهب ر، خودباوری و فضای روابط انسانی معنادار و مثبـت اسـت و تـأثیر فضـای روابـط انسـانی بـر اثربخشی پیروی معنادار نیست ولی تأثیر عزت نفس ، تعهـد پیـرو بـه رهبـر و خودبـاوری بـر اثربخشی پیروی معنادار و مثبت است ."