چکیده:
اهمیت یکپارچگی زنجیره تأمین به حدی است که برخی محققان اعلام میکنند، کل مفهوم مدیریت زنجیره تأمین از یکپارچگی منتج شده است. فراهم کردن زمینههای شکلگیری و تداوم اثربخش یکپارچگی زنجیره تأمین، مستلزم شناخت عوامل مؤثر بریکپارچگی است. از طرفی پژوهشها نشان میدهد که وجود سرمایه اجتماعی در سطح بالا موجب موفقیت سازمانها است. از این رو هدف پژوهش حاضر بررسی تأثیر سرمایه اجتماعی بر یکپارچگی زنجیره تأمین قرار گرفت که از نظر هدف، کاربردی و از نظر نحوه گردآوری اطلاعات، توصیفی از نوع همبستگی و به طور مشخص مبتنی برمدل معادلات ساختاری است. جامعه آماری شامل 435 سازمان فعال در صنعت مواد غذایی استان فارس است که با استفاده از روش نمونهگیری طبقهای، تعداد 124 نفر از مدیران مرتبط با زنجیره تأمین انتخاب و پرسشنامه بین آنها توزیع شد و دادهها مورد تحلیل قرار گرفت. در این مدل از پنج عامل مؤثر بر یکپارچگی زنجیره تأمین نام برده شد که هدف پژوهش، تأثیر سرمایه اجتماعی بر این پنج عامل قرار داده شده است. پس از تجزیه و تحلیل دادههای گردآوری شده بر اساس مدلسازی ساختاری، نتایج به دست آمده نشان داد که سرمایه اجتماعی بر دو عامل قدرت و نگرش درجامعه آماری مدنظرتأثیر ندارد و از طرفی سرمایه اجتماعی بر ابعاد الگوهای ارتباطی، اعتماد و تعهد از یکپارچگی زنجیره تأمین مؤثر میباشد.
خلاصه ماشینی:
"/ / الگوهای ارتباطی / / بعد ساختاری / / اعتماد یکپارچگی زنجیره / نگرش تأمین سرمایه بعد رابطه ای / / / اجتماعی / / تعهد در رابطه / / بعد شناختی / قدرت نمودار٢مدل مفهومی پژوهش برای روشن تر شدن بحث ، با توجه به مدل مفهومی بالا میتوان فرضیه های زیر را ارائه داد: ٢-٤- فرضیه اصلی - سرمایه اجتماعی بر یکپارچگی زنجیره تأمین تأثیر دارد.
ابزار اصلی گردآوری اطلاعات پرسشنامه است که بر این اساس برای متغیرهای مورد بررسی به ترتیب ١٨ سؤال برای ابعاد سرمایه اجتماعی ( ٦ تا بـرای بعـد ساختاری، ٩ تا برای بعد رابطه ای و ٣ تا برای بعد شناختی)، ١٩ سؤال برای یکپـارچگی زنجیره تأمین (٤ تا برای الگوهای ارتباطی، ٥ تا برای نگرش ، ٤ تا برای اعتماد، ٣ تا برای تعهد و ٣ تا هم برای قدرت ) با طیف ٥ تایی لیکرت در نظر گرفته شده است .
بنابراین بـه مدیران پیشنهاد میگردد تا با توجه به بعد ساختاری سـرمایه اجتمـاعی، الگـوی تمـاس کلـی بـ ن اعضای زنجیره تأمین را از طریق وسعت بخشیدن و تشدید ارتباطات ، ایجـاد پیکربنـدی مناسـب از روابط شبکه ای، افزایش حجم ارتباطات و اطلاعات منتقل شده و انتقال سرمایه اجتمـاعی در طـول زنجیره تأمین طراحی نمایند و همچنین با تمرکز بر بعد رابطه ای سرمایه اجتماعی، کیفیت و ماهیـت این ارتباطات را از طریق افزایش اعتماد و تعهد در طول زنجیره تأمین ، افزایش حس هویت یکسـان از همکاریهای مشترک و ایجاد شیوه های رفتاری معین و متداول در طول زنجیره تأمین ، بیافزایند و با اهمیت نهادن بر بعد شناختی سرمایه اجتماعی تعابیر و تفسیرها و سیستم های معـانی مشـترکی ر در طول زنجیره تأمین ایجاد نمایند."