چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی تأثیر مدیریت دانش بر نوآوری سازمانی بین کارکنان دانشگاه مازندران اجرا شد. روش پژوهش، همبستگی و بهطور مشخص از نوع معادلات ساختاری است. جامعۀ آماری این پژوهش حدود 400 نفر از کارکنان دانشگاه مازندران است. برای سنجش متغیرهای پژوهش از پرسشنامههای مدیریت دانش نوناکوکه دارای چهار بعد برونیسازی، ترکیب، برونیسازی و اجتماعی سازی است و پرسشنامۀ نوآوری سازمانی که دارای سه بعد تولیدی، فرایندی و اداری است استفاده شد. این پرسشنامهها بین 189نفر از کارمندان توزیع شد. پایایی پرسشنامههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی با استفاده از ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ۹۴۵/0و ۹۴۴/0 تعیینشده است.یافتههای پژوهش نشان داد که همۀ مؤلفههای مدیریت دانش و نوآوری سازمانی دوبهدو باهم همبستگی دارند. نتایج تحلیل دادهها نشان داد الگوی پیشنهادی از برازش خوبی برخوردار است و نوآوری سازمانی بهخوبی از طریق مدیریت دانش تبیین شده است و به عبارتی مدیریت دانش تأثیر مستقیم و مثبت و معنادار بر نوآوری سازمانی دارد.
خلاصه ماشینی:
"com مقدمه دنبال کردن اطلاعات فناورانه توسط مدیران ، یک بخش مهم از ظرفیت نوآوری یک سازمان است و به خلق ایده های مؤثر منجر میشود " کوک "و " کیلان " بیان کردند که اگر سازمانی میخواهد نوآور باشد یا نوآور باقی بماند باید به : استراتژی فناوری ، کیفیت ایده ها و همچنین کسب بهره برداری از فناوری توجه ویژه کند.
همان طور که نتایج پژوهش نشان داد، بین مؤلفه های مدیریت دانش با مؤلفه های نوآوری سازمانی رابطۀ معنادار وجود دارد، این بدان معناست که کارکنان ، در صورت داشتن انگیزه برای تبادل افکار و تشویق آن ها به استفاده از شبکه و وب ،باارزش دانستن افکار جدیدشان و بحث در مورد این افکار و ایده ها و ارائۀ اطلاعات موردنیازشان به صورت شفاف ، روش های نوآورانه را به کار خواهند گرفت .
پیشنهادها با توجه به اینکه حاصل هر پژوهش کاربردی، ارائه راهکارهای عملیاتی و کاربردی به جامعه موردمطالعه است ، بنابراین مبتنی بر یافته های این پژوهش ، پیشنهادهای کاربردی زیر به مدیران و مسئولان دانشگاه مازندران در راستای بهبود فرایند مدیریت دانش و نوآوری سازمانی در این دانشگاه ارائه میشود: با توجه به نتایج جدول (٣)، برای ارتقاء سطح مدیریت دانش پیشنهاد میشود که دانشگاه (مدیریت ) برای خلاقیت و تفکرات جدید بیش ازپیش ارزش قائل شود و کارکنان را به انتقال دانش حرفه ای تشویق کند تا آن ها با تجربیات خود بر مبنای تفکر و اطلاعات آشنا کند.
با توجه به این که نتایج پژوهش نشان داد که مدیریت دانش تأثیر قابل ملاحظه ای بر نوآوری سازمانی در دانشگاه مازندران دارد پیشنهاد میشود که مدیران ، قوانین مهم ، حیاتی و استاندارد را شناسایی کرده و به خوبی ذخیره سازی کنند."