چکیده:
مقدمه : بخشی از رسالت رسانه ها آگاهی بخشی عمومی و بالابردن کیفیت زندگی شهروندان است . در این پژوهش تلاش کردیم با بررسی نظریه های مختلف تاثیر اجتماعی رسانه و تاثیر رسانه های بر تغییر رفتار فردی بررسی کنیم که استراتژی فعلی سازمان صدا و سیما در انجام این وظیفه به صورت پخش پیام های سلامتی در میان دیگر آگهی های تجاری و عمومی تا چه میزان مورد توجه مخاطبان قرار گرفته است . همچنین این پیام ها از نظر مخاطبان بر رفتارهای آن ها تاثیر داشته است یا خیر. روش : در تحقیق حاضر از روش پیمایش با ابزار پرسشنامه و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای ، افراد نمونه در شهر تهران انتخاب شده اند: پاسخگویی که ١٥ سال به بالا و بیننده تلویزیون باشند به عنوان افراد نمونه در خانوارها انتخاب شدند. ٨٢٥ نفر مورد تحقیق قرار گرفتند. یافته ها: یافته ها نشان داد که شهروندان تهرانی به طور میانگین سه ساعت و بیست دقیقه از وقت خود را به تماشای تلویزیون می گذارند. آنان توجه زیادی به پیام های سلامت پخش شده از سیما دارند و در حدود ٩١ درصد پاسخگویان اظهار کرده اند در حد زیاد و خیلی زیاد از پخش پیام های سلامت و مفید و مؤثربودن آن رضایت دارند. ٢٩.٩ آنان کارتون یا برنامه های عروسکی و فیلم های داستانی را موثر می دانند. تلفیق دو کارکرد آموزشی و خبری به صورت اخبار پزشکی نیز با ١٧ درصد از نظر پاسخ گویان دارای اهمیت است . نتیجه گیری : رسانه و خصوصا تلویزیون به عنوان رسانه فراگیر نقش مهمی در ایجاد ترغیب ، تشویق و تلقین برخی رفتارها، عادات و گرایش ها دارد می توان در حوزه سلامت و بهداشت و گسترده کردن آموزش های بهداشتی در سطح جامعه از طریق رسانه به این مهم تاکید کرد.
خلاصه ماشینی:
"این بدان معناست که میزان تماشای پیام های سلامت پخش شده از شبکه های تلویزیون با جنس پاسخگویان رابطه معکوس و در حد ١٢درصدی دارد و این میزان تماشا در بین زنان بیشتر از مردان است .
بین تأثیر پیام ها در بالا بردن آگاهی پاسخگویان در زمینه موضوع بهداشتی و پزشکی مورد نظر و جنس آنها رابطه معنی داری وجود دارد.
٣ درصد پاسخگویان بیان کرده اند که پخش پیام های سلامت از شبکه های تلویزیون «اصلا» برای آنها مفید و مؤثر نبوده است ، ١ درصد پاسخگویان در حد «خیلی کم »، ٧.
بدین مفهوم که میزان مفید و مؤثر بودن پخش پیام های سلامت با افزایش میزان آگاهی پاسخگویان توسط این پیام ها در مورد موضوعات بهداشتی و پزشکی مورد نظر رابطة مستقیم و در حد ٥٠درصدی دارد.
بدین مفهوم که ٣٩ درصد پاسخگویان بیان کرده اند که پخش این پیام ها در بین آگهی های بازرگانی قبل از پخش برنامه ها در حد خیلی زیادی می تواند مفید و مؤثر واقع گردد.
٨ درصد پاسخگویان بیان کرده اند که پخش پیام سلامت به صورت کارتون یا برنامه های عروسکی در بین آگهی های بازرگانی قبل از پخش برنامه ها مناسب می باشد.
٩ درصد پاسخگویان بیان کرده اند که محتوای پیام های سلامت پخش شده با موضوعات مورد نظر آنها هماهنگی داشته است و همچنین در حدود ٩١ درصد پاسخگویان در حد زیاد و خیلی زیاد از پخش پیام های سلامت و مفید و مؤثر بودن آن رضایت دارند."