چکیده:
هدف پژوهش پیش بینی پیشرفت تحصیلی دانشجویان رشته زبان انگلیسـی بـر اسـاس اهـداف پیشـرفت ، باورهای سودمندی ـ انگیزشی و نوع استفاده از تلفن همراه است . جامعه آمـاری پـژوهش کلیـه دانشـجویان کارشناسی و کارشناسی ارشد رشته زبان انگلیسی دانشگاه اصفهان در سـال تحصـیلی ١١-١٣١٠ بودنـد. بـا استفاده از روش نمونه گیری تصادفی تعداد ٢٠٠ نفر انتخاب شدند. برای جمع آوری اطلاعات از پرسشـنامه محقق ساخته بر اساس مدل پذیرش فنـاوری و پرسشـنامه اهـداف پیشـرفت میگلـی و همکـاران (١١١١) استفاده شد. تجزیه تحلیل داده ها با استفاده از آزمونهای آماری رگرسیون سلسـله مراتبـی، ضـریب همبسـتگی پیرسون و تحلیل واریانس چندمتغیری صورت گرفت . نتایج نشان داد اهداف پیشرفت دانشجویان و باورهای آنان در مورد نقش تلفن همراه در یادگیری زبان انگلیسی پیش ـ بینیکننده های خوبی برای پیشرفت تحصیلی این دانشجویان است ، در حالی که متغیرهای امکانات آموزشی موجود در تلفن همراه ، نـوع و میـزان اسـتفاده دانشجویان از تلفن همراه نتوانستند پیشرفت تحصیلی دانشجویان را پیش بینی کنند. همچنین مشاهده شـد کـه بین دانشجویان دختر و پسر تفاوت معناداری از نظر اهداف پیشرفت و باورهای سه گانه در مـورد یـادگیری از طریق تلفن همراه وجود دارد. بر اساس یافته ها می توان نتیجه گرفـت کـه نگـرش دانشـجویان رشـته زبـان انگلیسی به استفاده از تلفن همراه جهت یادگیری زبان انگلیسی مثبت است .
خلاصه ماشینی:
"سوال ٥- آیا رابطه ای میان متغیرهای نوع و میزان استفاده از تلفن همراه ، توصیه معلم برای اسـتفاده از تلفن همراه در یادگیری زبان انگلیسی با متغیرهای اهداف پیشرفت سه گانه و باورهای سـه گانـه در مورد تلفن همراه در دانشجویان دختر و پسر وجود دارد؟ به منظور پاسخگویی به این سوال پژوهش از ضریب همبستگی چنـدمتغیری پیرسـون اسـتفاده شـده است که نتایج آن در جدول ٠ ملاحظه میشود.
یافته های پژوهش نشان داد از بین متغیرهای اهداف پیشرفت سه گانـه ، باورهای سه گانه دانشجویان در رابطه با یادگیری از طریق تلفن همراه ، امکانـات موجـود در تلفـن همـراه جهت یادگیری درس زبان انگلیسی، نوع و میزان استفاده آنان از تلفن همراه تنها سه بعد اهـداف سـه گانـه پیشرفت (تبحری، رویکردی، اجتنابی) و باورهای انگیزشی دانشجویان در مورد یـادگیری از طریـق تلفـن همراه قادر به پیش بینی پیشرفت تحصیلی آنان در یادگیری زبان انگلیسی است .
یکی دیگر از یافته های پژوهش حاضر این است که در دانشجویان پسر بـین متغیرهـای نـوع و میـزان استفاده و همچننین توصیه معلم با هیچ یک از اهداف سه گانه پیشرفت تحصیلی رابطه معناداری دیده نشده و این در حالی است که در بین همین دانشجویان رابطه متغیرهای نوع و میزان اسـتفاده از تلفـن همـراه بـا باورهای سودمندی و انگیزشی در مورد تلفن همراه معنـادار بـوده اسـت ."