چکیده:
زمینه و هدف توانایی دستیابی واژگانی در برقراری ارتباط کلامی از اهمیت بالایی برخوردار است. اکثر آزمونهای واژه یابی در زبان فارسی، بر نامیدن در مواجهه ی بینایی متمرکز بوده است و سایر حیطه ها مانند روانی کلامی و گفتار پیوسته کمتر مورد مطالعه قرارگرفته است. هدف تحقیق حاضر، تهیه ی یک بسته ی ارزیابی دستیابی واژگانی روا و پایا جهت سنجش عملکرد افراد بزرگسال فارسی زبان می باشد. روش بررسی این پژوهش به صورت مقطعی تحلیلی انجام شد و در طی آن یک بسته ارزیابی در سه بخش نامیدن در مواجهه بینایی (50تصویر)، روانی کلامی(روانی واجی و معنایی) و تحلیل گفتار پیوسته (شامل تعیین سرعت گفتار، میزان کل واژگان، میزان واژگان محتوایی وتعداد اسامی و افعال) ارائه شد. جهت سنجش روایی محتوایی از نظر گروه کارشناسی 9 نفره استفاده شد. بررسی پایایی، از طریق باز آزمایی و محاسبه آلفای کرونباخ صورت گرفت. یافته ها ضریب روایی محتوی آزمون "دست یابی واژگان " حداقل 0/78 و آلفای کرونباخ آن 0/78 به دست آمد. نمرات باز آزمایی برای روانی کلامی واجی نیز 0/69(P-VALUE=0/04 ) و روانی کلامی معنایی 0/73 (P-VALUE=0/017 ) محاسبه شد. برای تمام آیتم های تحلیل گفتار پیوسته به جزسرعت گفتار ، صریب همبستگی دوبار اجرای آزمون ، بالای 0/70 به دست آمد (P-VALUE
خلاصه ماشینی:
Levelt روانی کلامی به عنوان یکی از آسیب پذیرترین حوزه ها در بیماران دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی نظرسنجی به عمل آمد و از زبان پریش و افرادی که مشکل نامیدن دارند، کمتر مورد توجه آنها خواسته شد که به این واژگان (که همراه با تصویر به آنها ارائه قرار گرفته است ، لذا کمبود مجموعه ای جهت ارزیابی مهارت می شد) از نظر بسامد نمره ی ١ تا ٤ بدهند (١ برای پربسامدترین نامیدن در حوزه های مختلف احساس می شود، مجموعه ای که و ٤ برای کم بسامدترین ).
ارزیابی از ٩ نفر آسیب شناس گفتار و زبان خواسته شد تا در مورد نتیجه گیری روایی صوری و محتوایی قسمت های مختلف این بسته نظرات خود را بیان کنند (یعنی بیان کنند که این بسته با ترکیب این بررسی توانایی دست یابی واژگانی در حوزه های روانی کلامی زیرآزمون ها، برای توانایی دستیابی واژگان مناسب و گفتار پیوسته همراه با نامیدن در مواجهه ی بینایی ، نیازمند سنجش و ضروری می باشد یا خیر).
بالینی بخش روانی کلامی در آزمون های جامع در کنار بقیه یافته ی این پژوهش ارائه ی بسته ی ارزیابی مهارت دستیابی خرده آزمون ها نادیده گرفته می شد و یا اینکه در ارزیابی روانی واژگانی در زبان فارسی بود که با سه خرده آزمون نامیدن در کلامی به عنوان یک شاخص منفرد ارزیابی مهارت واژه یابی ، مواجهه ی بینایی (٥٠ تصویر)، روانی کلامی (روانی واجی و نمره ی به دست آمده نمی توانست گویای عملکرد واقعی فرد معنایی ) و تحلیل گفتار پیوسته (شامل میزان کل واژگان ، میزان در واژه یابی باشد.