چکیده:
زمینه و هدف بر پایه ی فرضیه ی ناهنجاری حافظه ی اجرایی ، دشواری های زبانی مشهود در آسیب زبانی ویژه عمدتا ناشی از وجود ناهنجاری در ساختارهای مغزی تشکیل دهنده ی سیستم حافظه ی اجرایی می باشد. بر اساس این فرضیه ، حافظه اجرایی در یادگیری دستور زبان - و نه واژگان- نقش دارد. هدف از این مطالعه، بررسی عملکرد حافظه اجرایی و ارتباط آن با دشواری های زبانی در کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه در چارچوب فرضیه فوق می باشد. روش بررسی در این مطالعه ، موردی-شاهدی، عملکرد 9 نفر از کودکان فارسی زبان مبتلا به آسیب زبانی ویژه و 9 نفر از کودکان عادی، در تکالیف زبانی و حافظه، بررسی و با هم مقایسه شده اند. کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه با مراجعه به مراکز گفتاردرمانی درشهر مشهد و کودکان عادی به صورت تصادفی از میان کودکان یک مهد کودک انتخاب گردیدند ابزارهای مورد استفاده عبارتند از آزمون هوش ماتریس های پیشرونده ی ریون، آزمون رشد زبان، آزمون واژگان مصور تک کلمه ای- بیانی، آزمون کنش مصور رنفرو، خرده آزمون تکمیل جملات آزمون هوشی وکسلر و تکلیف زمان واکنش پی در پی. در این مطالعه از آزمون دو متغییر مستقل کلموگروف- اسمیرنوف برای مقایسۀ میانگین ها و از آزمون همبستگی پیرسون برای بررسی رابطه میان متغیرها استفاده شده است. یافته ها همسو با پیش بینی فرضیه ی ناهنجاری حافظه ی اجرائی، نتایج این مطالعه عملکرد نابهنجار حافظه اجرایی در کودکان مبتلا به آسیب زبانی ویژه را تأیید می کند. اما برخلاف فرضیه مذکور، رابطه ی آماری معناداری میان مهارت های دستوری از یکسو، و حافظه ی اجرایی از سوی دیگر در هیچیک از گروه های کودکان نمونه (ضریب همبستگی=0/52-سطح معناداری=0/14) عادی (ضریب هبستگی=0/73 ، سطح معناداری=0/73 ) یافت نشد. نتیجه گیری نتایج بدست آمده شواهد قطعی در رد و یا تأیید فرضیه ناهنجاری حافظه اجرائی به دست نمی دهد.
خلاصه ماشینی:
MA in Linguistcs, Faculty of Humanity Sciences, Ferdowsi University, Mashhad, Iran A B S T R A C T Received: Objectves According to the Procedural Defcit Hypothesis (PDH) abnormalities in brain structures underly- 15 Oct 2013 ing procedural memory, largely explain language defcits in children with specifc language impairment (SLI).
در مطالعه ی حاضر نیز کودکان عادی از هوشبهر طبیعی برخوردار باشند، از تمامی این کوشیده شده است عملکرد حافظه ی اجرایی در کودکان فارسی کودکان آزمون هوش ماتریس های پیشرونده ی ریون (٢٩) به عمل زبان مبتلا به SLI ارزیابی و ارتباط آن با مهارت های زبانی به ویژه آمد.
در معرفی تکلیف SRT شد، این تکلیف از طریق سنجش یادگیری مقایسه ی عملکرد مبتلایان به SLI وکودکان عادی در تکالیف زبانی ، ناآشکار توالی های حرکتی ، معیاری جهت ارزیابی حافظه ی اجرایی همسو با پیش بینی فرضیه ی PDH، نشان داد اختلاف در مهارت های بدست داده و از اینرو در مطالعات مربوط به حافظه ی اجرایی ، عموما زبانی میان این کودکان از نظر دستوری بزرگتر از اختلاف واژگانی از این تکلیف استفاده می شود.
به اعتقاد وی یادگیری آماری - که خود از انواع یادگیری اجرایی توجه آن است که در این پژوهش میان نتایج حاصل از تکلیف SRT و می باشد - در اولین مراحل زبان آموزی و طی یادگیری واژه ها وارد تکالیف سنجش دانش دستوری در هیچیک از دو گروه کودکان عادی و عمل می شود.