چکیده:
زمینه و هدف گفتار نشانه دار ابزاری ارتباطی برای افراد کم شنواست که دسترسی به گفتار طبیعی را با استفاده از حداکثر لب خوانی امکا نپذیر می کند. هدف پژوهش حاضر بررسی اثربخشی استفاده از نرم افزار گفتار نشانه دار بر مهارت بیان اسامی کودکان 5-6 سال کم شنوا بود. روش بررسی در این بررسی 5 کودک کم شنوای 5 تا 6 سال در یک دوره انفرادی سه ماهه، هر روز تحت آموزش با نرم افزار گفتار نشانه دار قرار گرفتند. زمان جلسات آموزشی برای هر کودک 20 تا 25 دقیقه در روز بود. آزمون درک وبیان نیوشا به عنوان آزمون وارسی برای رسم داده-نقطه ها در مراحل خط پایه، مداخله و مرحلی ابقای تغییرات استفاده شد. بین آخرین مرحله ی مداخله و ابقای تغییرات 1 هفته فاصله زمانی وجود داشت. از تحلیل چشمی گراف های رسم شده و تحلیل شیب خط برای بررسی نتایج استفاده شد. یافته ها شیب تغییرات خط پایه، زمان مداخله و زمان حفظ تغییرات، نشان دهنده ی بهبود مهارت بیان اسامی، در تمام کودکان مورد مطالعها ست. نتیجه گیری نتایج نشان می دهند استفاده از نرم افزار گفتار نشانه دار فارسی ابزاری اثربخش برای بهبود مهارت بیان اسامی )افراد،حیوانات، میوه ها و...( در کودکان کم شنوای تحقیق حاضر بوده است.
خلاصه ماشینی:
drgmovallali@gmail The Effect of a Persian Cued Speech Training Software on the Noun Expressive Skills of 5to 6-year- old Hearing Impaired Children Mahbubeh Kheiri 1, Gita Movalleli *2 1.
The purpose of this Accepted: study was to evaluate the impact of Persian cued speech software on the naming expression abilities of hear- 21 May 2014 ing impaired 5-6 years children.
Persian Cued Speech Results The slope of the changes through baseline, intervention and follow up showed improvement of the Software, Hearing noun expression skills in all children.
به همین منظور استفاده از نرم افزاری که به طور کامل نمونه و پذیرفتن رضایت شرکت در پژوهش ، آزمون درک وبیان آموزش این روش را پوشش دهد، می تواند کمک بزرگی به این نیوشا سه بار به فاصله زمانی یک هفته برای کودکان اجرا شد تا کودکان بکند، چون در مدت زمان کوتاهی تعداد زیادی از آنها را سطح واژگان بیانی آنها به دست آید.
از این رو از آنجا که گفتار نشانه دار برای این کودکان در نیوشا به همان شکلی که در پیش آزمون اجرا شده بود به فاصله مدارس به صورت آموزش عمومی مورد استفاده قرار نگرفته است یک هفته از اتمام آموزش به عمل آمد ویک هفته بعد نیز آزمون و با توجه به اینکه نرم افزار مربوطه بر ابعاد دیداری تمرکز دارد، بررسی پایداری تغییرات اجرا شد.
Computer-Based Exercises for Learning to study on temporal organization in Cued Speech produc- Read and Spell by Deaf Children.