چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر عبارت است از بررسی عملکرد افراد مبتلاء به HIV/AIDS در کارکردهای اجرایی به عنوان یک بخش مهم و اثرگذار از توانائیهای شناختی. تعداد 68 نفر آزمونی شامل 34 نفر افراد مبتلاء به HIV/AIDS به عنوان گروه هدف و 34 نفر افراد عادی به عنوان گروه مقایسه در مطالعه شرکت کردند. هر دو گروه در متغییرهای جنس، سن، وضعییت ازدواج، سطح تحصیلات و شرایط اقتصادی و اجتماعی یکسانسازی شدند. ابزار پژوهش شامل مقیاس تأثیر رویداد (IES)، سیاهه افسردگی بک، سیاهه اضطراب بک، آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین (WCST)، و آزمون برج لندن (TL) بود. نتایج نشان داد که که نشانههای PTSD، افسردگی و اضطراب در میان گروه بیمار بطور معناداری بالا است. یافتهها همچنین نشان داد که گروه بیمار در آزمونهای مربوط به کارکردهای اجرایی (آزمون مرتب کردن کارتهای ویسکانسین و آزمون برج لندن) از عملکرد پائینی برخوردار هستند. یافتههای مذکور در رابطه با نقش خود و پردازش اطلاعات در رابطه با کارکردهای اجرایی و اثرپذیریی آنها از عوامل هیجانی نظیر نشانههای PTSD قابل بحث میباشد.
The main aim of the current study was to investigate the performance of the executive functions as a major part of human cognitive abilities among individuals who suffer from HIV/AIDS. 68 subjects in two groups (34 patients with HIV/AIDS and 34 normal control subjects) who were matched by sex, age, level of education, marital, and socio- economic status participated in the study. Both groups were administered the Impact of Event Scale (IES-R), Beck’s Depression Inventory (BDI), Beck’s Anxiety Inventory (BDI), Wisconsin Card Sorting Test (WCST), and Tower of London. The results indicated high PTSD symptoms, depression and anxiety among patient group. The findings also revealed that patient group showed poor performance on WCST and Tower of London comparing normal control subjects. The findings are discussed in terms of the role of the self and processes involved in executive functions regarding to psychological effects including PTSD symptoms.
خلاصه ماشینی:
"یافته ها همچنین نشان داد که گروه بیمار در آزمون های مربوط به کارکردهای اجرایی (آزمون مرتب کردن کارت های ویسکانسین و آزمون برج لندن ) از عملکرد پائینی برخوردار هستند.
رایج ترین شاخص های اندازه گیری کارکردهای اجرایی شناختی در آزمون دسته بندی کارت های ویسکانسین ، تعداد طبقه های درست شده توسط آزمودنی و میزان خطاهای تکراری است (استراس و همکاران ، ۲۰۰۶).
۵ ۲ ۶۶ نتایج آماره همبستگی (جدول ۶) نشان داد که که میان یافته های مختلف آزمون های برج لندن و مرتب کردن کارت های ویسکانسین با مقیاس های روان شناختی اضطراب ، افسردگی و مقیاس تاثیر رویداد همبستگی معنادر قوی وجود دارد.
نتایج همچنین نشان داد که میان تعداد طبقات درست شده در آزمون مرتب کردن کارت های ویسکانسین و نمره کل در آزمون برج لندن با مقیاس های روان شناختی ذکر شده رابطه معنادار منفی وجود دارد.
در مورد عملکرد گروه هدف در آزمون مرتب کردن کارت های ویسکانسین باید اشاره کرد که این آزمون اغلب توانایی هایی نظیر برنامه ریزی ، استدلال منـطقی ، سازماندهی ، و ج 1- Set maintenance 2- Interference – control 3- Integrative across space and time 4- Planning 5- regulation مهم تر از همه توانایی تغییر شرایط را ارزیابی می کند (هیتون و همکاران ، ۱۹۹۳).
همچنانکه یافته ها، نشان داد میان تعداد طبقات درست شده در آزمون کارت های ویسکانسین با میزان اضطراب ، افسردگی و زیرمقیاس های IES همبستگی منفی وجود دارد که موید این موضوع است ."